Page 34 - 881306_Muzyka
P. 34

Do  najstarszych  i  najcenniejszych  zabytków  muzyki  polskiego
                                            średniowiecza należy Bogurodzica. To jednogłosowa pieśń z tekstem
                                            w języku polskim, posiadająca cechy średniowiecznego chorału.
       Anonim
       Bogurodzica
                                            Bogurodzica
       Określ charakterystyczne cechy
       pieśni. Zastosuj w swojej wy-        Bogurodzica Dziewica, Bogiem sławiena Maryja!
       powiedzi wyrażenia, które naj-       U Twego Syna, Gospodzina, Matko zwolena, Maryja!
       lepiej oddają charakter utworu:      Zyszczy nam, spuści nam. Kyrie eleison.
       poważny, dostojny, modlitewny,       Twego dziela Krzciciela, Bożycze, usłysz głosy,
       wzniosły, religijny.                 napełń myśli człowiecze. Słysz modlitwę, jąż nosimy,
                                            a dać raczy, jegoż prosimy: a na świecie zbożny pobyt,
                                            po żywocie rajski przebyt. Kyrie eleison.


                                               Nieznane jest pochodzenie pieśni ani nazwiska jej twórców. Pierw-
                                            sze zapiski utworu pochodzą z początków XV wieku, prawdopodob-
                                            nie jednak dwie pierwsze zwrotki napisane były w końcu XIII wieku.
                                               Bogurodzica jest pieśnią religijną o modlitewno-dziękczynnym cha-
                                            rakterze. Początkowo związana była z mszą i procesją, ale wkrótce
                                            stała się pieśnią rycerską. W kronikach Jana Długosza można odna-
                                            leźć zapiski mówiące o tym, że Bogurodzicę śpiewało rycerstwo polskie
                                            w 1410 roku pod Grunwaldem przed rozpoczęciem bitwy z Krzy-
                                            żakami. Polski historyk nazywał Bogurodzicę carmen patrium – pieśnią
                                            ojców, gdyż towarzyszyła ważnym wydarzeniom w historii Polski.










       Ciekawe!

       W średniowieczu śpiewy litur-
       giczne Kościoła rzymskokato-
       lickiego zapisywano neumami
       (z  j.  greckiego  ruch  albo  znak).
       Początkowo neumy oddawały
       system ruchów rąk przy kierowa-
       niu śpiewem. Kiedy włoski teore-
       tyk muzyki Guido z Arezzo [czyt.
       głido z  arecco] wprowadził do
       notacji muzycznej linie i klucze,
       można było określić wysokość         Jan Matejko Bitwa pod Grunwaldem (fragment), Muzeum Narodowe
       dźwięków.                            w Warszawie

                                        32
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39