Page 107 - 881459 _MUZYKA_podrecznik_kl_7_EBOOK
P. 107

3.4    Polska muzyka współczesna





          Podejmij temat                      O O  Wykorzystując nietypowe źródła dźwięku, tj.: szmery, stuki, odgłosy
                                                  wydawane przez przedmioty codziennego użytku, skomponuj własny utwór
                                                  Muza. Postaraj się przedstawić go w formie graficznej, używając np.: kropek,
                                                  linii, plam, figur geometrycznych.




          Utwory polskich kompozytorów współczesnych weszły na stałe do repertuaru
          muzyki światowej, wywierając wpływ na jej kształt i rozwój. Wysoki poziom
          i  trudna  do  przecenienia  wartość  artystyczna  muzyki  polskiej  jest  zasługą   Witold Lutosławski
          wybitnych indywidualności kompozytorskich. Należy do nich Witold Luto-     Mała suita, część Hurra polka
          sławski (1913–1994), laureat wielu znaczących nagród i wyróżnień.          Wysłuchaj utworu i powiedz, czy kom-
             Utwory Lutosławskiego odznaczają się oryginalną techniką kompozytor-    pozytor przedstawił polkę w formie
          ską i mistrzowską instrumentacją. W swej twórczości artysta stale poszukiwał   oryginalnej czy stylizowanej. Uzasadnij
          nowych środków wyrazu i wypracował własny styl kompozytorski. Począt-      swoją wypowiedź.
          kowo nawiązywał do neoklasycyzmu, później zwrócił się w stronę polskie-
          go folkloru. Przykładem innowacji technicznych jest czteroczęściowe dzieło
          Paroles tisse’es [czyt. parol tise] na tenor, smyczki, harfę, fortepian i perkusję.
          Do innych ważnych kompozycji Lutosławskiego zalicza się utwory orkiestro-
          we (np. Gry weneckie, Muzyka żałobna), kameralne, fortepianowe, pieśni na głos
          i fortepian, piosenki dziecięce oraz muzykę radiową, filmową i teatralną.




                                                                                     Witold Lutosławski
                                                                                     Wariacje na temat Paganiniego na
                                                                                     dwa fortepiany



























          Witold Lutosławski

                                                                                   105
   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112