Page 108 - 881459 _MUZYKA_podrecznik_kl_7_EBOOK
P. 108

Wojciech Kilar
        Polonez z filmu Pan Tadeusz

























                                            Wojciech Kilar przy fortepianie

                                               Wojciech Kilar (1932–2013) zdobył światową sławę jako kompozytor
                                            utworów orkiestrowych, wokalno-instrumentalnych i kameralnych, ale prze-
        Wojciech Kilar                      de wszystkim jako twórca muzyki do ponad stu filmów polskich i amerykań-
        Orawa                               skich (m.in. do: Lalki, Pana Tadeusza, Zemsty, Draculi [czyt. drakuli], Pianisty).
        Na jaką grupę instrumentów zostało   W dorobku kompozytorskim Kilara znajdują się utwory nawiązujące do róż-
        napisane to dzieło?                 nych stylów, wykorzystujące m.in. pierwiastki folkloru i jazzu. Ważny jest też
                                            nurt muzyki religijnej.
                                               Jego utwory są pełne ekspresji. Najbardziej znane kompozycje Wojciecha
                                            Kilara to: Krzesany, poemat symfoniczny Kościelec na orkiestrę (poświęcony pa-
                                            mięci Mieczysława Karłowicza), Orawa na 15 instrumentów smyczkowych,
                                            Bogurodzica na chór i orkiestrę oraz inne.
                                               Orawa jest jedynym utworem, w którym nie zmieniłbym żadnej nuty, choć przeglądałem
                                            go wielokrotnie (…). Spełnia się w niej to, do czego dążę, aby być jak najlepszym Kilarem
                                            – tak o swoim utworze, w jednym z wywiadów, mówił kompozytor. Dzieło jest
                                            zwieńczeniem „tatrzańskiego” cyklu utworów, do którego zalicza się też takie
                                            kompozycje jak Kościelec 1909, Krzesany, Siwa mgła.
                                               Kompozycje Henryka Mikołaja Góreckiego (1933–2010) cechuje bo-
                                            gaty ładunek emocjonalny, duża ekspresja, logika i precyzja operowania ma-
                                            teriałem dźwiękowym w oparciu o zasady serializmu i innych technik kompo-
                                            zytorskich. Ważniejsze dzieła Góreckiego to m.in.: II Symfonia „Kopernikowska”
        Henryk Mikołaj Górecki
                                            na sopran, baryton, chór i orkiestrę, III Symfonia (Symfonia pieśni żałosnych) na
                                            sopran i orkiestrę, I Kwartet smyczkowy „Już się zmierzcha”, Małe requiem dla pewnej
                                            Polki na fortepian i 13 instrumentów, Przybądź Duchu Święty na chór a cappella,
        Henryk Mikołaj Górecki              Koncert na klawesyn i orkiestrę smyczkową, Ad Matrem na sopran, chór i orkiestrę
        III Symfonia pieśni żałosnych, op. 36  (dedykowane matce kompozytora).

                                      106
   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113