Page 20 - 881233_PODR_MAT_kl3_cz2
P. 20
22
1. Przeczytaj tekst i przyjrzyj się zdjęciom. Powiedz, czym są parki narodowe, rezerwaty i po-
Nadmorskie parki narodowe. Liczby czterocyfrowe. Porównywanie liczb. Rozwiązywanie zadań tekstowych
mniki przyrody.
Parki narodowe tworzy się po to, żeby chronić przyrodę, czyli zwierzęta,
rośliny, wody, gleby oraz krajobrazy. Obszary te podlegają ochronie
prawnej, co oznacza, że łamanie przepisów na ich terenach podlega
określonej karze. Ze względu na rodzaj ochrony przyrody istnieją dwa
rodzaje parków: narodowe i krajobrazowe. Jedne to takie, w których
przyroda podlega ścisłej ochronie, zabroniona jest wszelka działalność
człowieka. Prowadzone są tam obserwacje i badania naukowe. Drugie to
takie, w których ludzie mają wpływ na przyrodę, na przykład przesiedlają
ginące gatunki zwierząt, sadzą rośliny. Na terenie Polski są 23 parki
narodowe oraz liczne, mniejsze od nich rezerwaty chroniące przyrodę
lub jej elementy, na przykład rośliny, zwierzęta, krajobraz.
Ze względu na rzadkość występowania i wyjątkowość ochronie prawnej
może podlegać pojedyncze drzewo, skała, źródło, wodospad, jaskinia
czy głaz. Taki wyjątkowy okaz nazywany jest pomnikiem przyrody.
Zagroda pokazowa
żubrów
w Międzyzdrojach
Dąb „Prastary” we Ruchome wydmy w Słowińskim
wsi Wapnica Parku Narodowym
2. Porozmawiaj z rodzicami lub dziadkami i dowiedz się, jaki park narodowy, rezerwat przyrody
albo pomnik przyrody znajduje się w twojej bliskiej okolicy.
Poszukaj informacji na jego temat w bibliotece lub w internecie. Napisz w zeszycie kilka naj-
ważniejszych informacji o nim.
Pobierz z internetu mapę konturową Polski. Wydrukuj ją i wklej do zeszytu. Zaznacz na mapie,
gdzie się znajduje ten park, rezerwat czy pomnik przyrody, i zapisz jego nazwę.
Zaplanuj z rodzicami lub z kolegami i koleżankami z klasy wycieczkę w to miejsce.
18
18