Page 23 - 881233_PODR_MAT_kl3_cz2
P. 23
1. Odczytaj zapisane liczby. Powiedz, co zauważasz.
liczba rząd dziesiątek rząd jedności
93 9 3
39 3 9
Która z tych liczb jest większa? Obie liczby zapisane są za pomocą tych samych cyfr. Co zdecy-
dowało o tym, że jedna liczba jest większa od drugiej?
Zależnie od tego, na której pozycji (w którym rzędzie) w liczbie stoi
–
dana cyfra, ma ona inne znaczenie stąd nasz system dziesiątkowy na-
zywamy pozycyjnym. Wielkość liczby zależy od tego, na której pozycji
stoi dana cyfra.
Napisz w zeszycie cztery pary liczb dwucyfrowych składających się z tych samych cyfr. W każdej
parze podkreśl większą liczbę.
Która z tych liczb jest największa? Te trzy liczby zapisane są za pomocą tych samych cyfr. Co zde-
cydowało o tym, która z liczb jest największa, a która najmniejsza?
liczba rząd setek rząd dziesiątek rząd jedności
931 9 3 1
193 1 9 3
319 3 1 9
2. Z podanych cyfr utwórz wszystkie możliwe liczby trzycyfrowe i napisz je w zeszycie. Cyfry
w liczbie nie mogą się powtarzać. Powiedz, co zauważasz.
3 2 1 8 4 6
Podaj najmniejszą i największą liczbę trzycyfrową.
1000 to najmniejsza liczba czterocyfrowa.
Liczby czterocyfrowe, większe od 1000, to na przykład: 2000, 3000,
5000, 9000. Największa liczba czterocyfrowa to 9999
(czytaj dziewięć tysięcy dziewięćset dziewięćdziesiąt dziewięć).
21