Page 76 - 881309_plastyka
P. 76

5.2.      Style w malarstwie XIX wieku






                                                                                 Romantyzm
                                                                                 W  atmosferze  licznych  konflik-
                                                                                 tów  zbrojnych  na  tle  politycz-
                                                                                 nym  lub  narodowym  w  sztuce
                                                                                 rozwijał się nurt zwany roman-
                                                                                 tyzmem.  Dzieła  artystów  ro-
                                                                                 mantycznych  były  wyrazem  ich
                                                                                 oryginalności twórczej i indywi-
                                                                                 dualnych przeżyć. Wielkim ma-
                                                                                 larzem z kręgu twórców roman-
                                                                                 tyzmu  był  Eugène  Delacroix
                                                                                 [czyt. ełżen delakrua]. W swoim
                                                                                 sztandarowym  dziele  Wolność
                                                                                 wiodąca  lud  na  barykady  poka-
       Eugène Delacroix, Wolność wiodąca lud na barykady (fragment), 1830        zał  wydarzenia  związane  z  wy-
                                                                                 buchem  rewolucji  francuskiej.
                                                                                 Kompozycja obrazu kontrastuje
                                                                                 grą kolorów i dynamicznych kie-
                                                                                 runków.  Uwagę  zwraca  postać
                                                                                 kobiety  będącej  ucieleśnieniem
                                                                                 wolności i trójkolorowy sztandar
                                                                                 Francji.


                                                                                    Do  największych  polskich
                                                                                 ma larzy  romantycznych  zali-
                                                                                 cza się Piotra Michałowskie-
                                                                                 go. Obraz artysty Bitwa pod Somo-
                                                                                 sierrą jest zapisem ataku polskich
                                                                                 szwoleżerów  podczas  powsta-
                                                                                 nia w Hiszpanii. Ciekawy układ
                                                                                 kompozycyjny  dzieła  i  dyna-
                                                                                 mizm  doskonale  oddają  tamto
                                                                                 wydarzenie. Na obrazie pojawia-

                                                                                 ją  się  fakturowe  plamy  barwne
                                                                                 o dużej sile wyrazu.

       Piotr Michałowski, Bitwa pod Somosierrą, po 1844

                                         74
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81