Page 29 - 881464_PLASTYKA_podrecznik_kl_7_ebook
P. 29

Jean Tinguely, Niki de Saint Phalle, Fontanna Strawińskiego (fragmenty), 1982
          Metalowy złom, malowany poliester


            Współcześni rzeźbiarze wykorzystują w swojej twórczości nowe materiały. Mogą to być elementy metalowe, złom,
          tworzywa sztuczne lub żywice i włókna syntetyczne. Czasami łączą je z tradycyjnymi materiałami. Fontanna Strawiń-
          skiego w Paryżu składa się z 16 ruchomych figur, które umieszczono w olbrzymim basenie. Reprezentują one najważ-
          niejsze kompozycje Igora Strawińskiego. Autorzy rzeźb – Jean Tinguely [czyt. żą tangli] i Niki de Saint Phalle [czyt.
          niki de sę fal] – sięgali po inne niż dotychczas materiały i środki wyrazu. Tinguely zasłynął jako twórca ruchomych
          rzeźb-machin i instalacji. Jego konstrukcje wykonane są z żelaza i złomu. Artysta tak łączył elementy dzieł po-
          przez spawanie lub innymi sposobami, by mogły się poruszać i wydawać dźwięki. Natomiast rzeźby de Saint Phalle
          są wykonane z malowanego poliestru.

                                                                   Rodzajem  przestrzennego  kolażu  jest  asamblaż  –
                                                                zestawienie  i  połączenie  różnorodnych  elementów,  np.
                                                                fotografii, metalowych części, fragmentów wielu mecha-
                                                                nizmów. Takie dzieło może przypominać obraz lub relief.
                                                                   Symboliczno-ekspresyjne  kompozycje  asamblażowe
                                                                to wizytówka twórczości znanego polskiego artysty Wła-
                                                                dysława  Hasiora  (1928–1999).  Twórca  wykorzystywał
                                                                w nich różnorodne materiały i gotowe przedmioty. Zna-
                                                                ne są również jego liczne pomniki o głębokiej symbolice.

                                                                Władysław Hasior, Krajobraz po bitwie, 1970
                                                                Asamblaż

                                                                                   27
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34