Page 29 - 881464_PLASTYKA_podrecznik_kl_7_ebook
P. 29
Jean Tinguely, Niki de Saint Phalle, Fontanna Strawińskiego (fragmenty), 1982
Metalowy złom, malowany poliester
Współcześni rzeźbiarze wykorzystują w swojej twórczości nowe materiały. Mogą to być elementy metalowe, złom,
tworzywa sztuczne lub żywice i włókna syntetyczne. Czasami łączą je z tradycyjnymi materiałami. Fontanna Strawiń-
skiego w Paryżu składa się z 16 ruchomych figur, które umieszczono w olbrzymim basenie. Reprezentują one najważ-
niejsze kompozycje Igora Strawińskiego. Autorzy rzeźb – Jean Tinguely [czyt. żą tangli] i Niki de Saint Phalle [czyt.
niki de sę fal] – sięgali po inne niż dotychczas materiały i środki wyrazu. Tinguely zasłynął jako twórca ruchomych
rzeźb-machin i instalacji. Jego konstrukcje wykonane są z żelaza i złomu. Artysta tak łączył elementy dzieł po-
przez spawanie lub innymi sposobami, by mogły się poruszać i wydawać dźwięki. Natomiast rzeźby de Saint Phalle
są wykonane z malowanego poliestru.
Rodzajem przestrzennego kolażu jest asamblaż –
zestawienie i połączenie różnorodnych elementów, np.
fotografii, metalowych części, fragmentów wielu mecha-
nizmów. Takie dzieło może przypominać obraz lub relief.
Symboliczno-ekspresyjne kompozycje asamblażowe
to wizytówka twórczości znanego polskiego artysty Wła-
dysława Hasiora (1928–1999). Twórca wykorzystywał
w nich różnorodne materiały i gotowe przedmioty. Zna-
ne są również jego liczne pomniki o głębokiej symbolice.
Władysław Hasior, Krajobraz po bitwie, 1970
Asamblaż
27