Page 28 - 881464_PLASTYKA_podrecznik_kl_7_ebook
P. 28
W czasach antycznych osiągnięto mistrzostwo w wy-
konywaniu odlewów z brązu – stopu miedzi z domiesz-
ką cyny lub ołowiu. Ciekły, roztopiony metal jest wlewany
do uprzednio przygotowanej formy. Technika ta pozwala
na kopiowanie dzieł wykonanych w kamieniu oraz rzeźb
z gliny. Auguste Rodin [czyt. rodę] to autor znanej wam
już rzeźby Mieszczanie z Calais [czyt. kale], która przed-
stawia grupę bohaterskich mieszczan. Artysta wykonał ją
na zamówienie władz miasta Calais. Pomnik tworzy sześć
odlanych w brązie postaci naturalnej wielkości. Są to szla-
chetni i poważani obywatele, którzy dobrowolnie oddali
się w ręce najeźdźców, gotowi poświęcić życie za miasto.
Na świecie istnieje 12 odlewów w brązie Mieszczan z Cala-
is, ponieważ metoda ta pozwala na wielokrotną realizację
dzieła rzeźbiarskiego.
Auguste Rodin, Mieszczanie z Calais (przed budynkiem
londyńskiego parlamentu), 1915
Rzeźby z marmuru są znane od starożytności. Ar-
tyści nowożytni wzorowali się na antycznych posągach.
Wiele z nich wyznaczyło niezmienny przez wieki kanon
piękna. Wykonanie rzeźby w marmurze to długi proces,
który wymaga ogromnej pracy. Rzeźbiarz odłupuje ka-
wałki kamienia za pomocą młotka i dłuta, aż do uzyskania
zamierzonego efektu. Najpierw wydobywa zarys kształtu
ciężkim dłutem o ostrym końcu. Potem używa płaskiego
dłuta do wydobycia szczegółów. Następnie mokrym pa-
pierem ściernym wygładza szorstką powierzchnię.
Madonna z Brugii, znana też jako Madonna z Dzieciątkiem,
to dzieło Michała Anioła. Rzeźbiarz wykonał ją z białego
marmuru kararyjskiego (pochodzącego z okolic Carrary
we Włoszech). Rzeźba stanowi zamkniętą kompozycję,
w której dziecko stanowi jedność z matką. Została ona
wykonana z niezwykłą starannością. Twarz Marii jest re-
alistyczna, wyraża zaniepokojenie i troskę o losy syna.
Michał Anioł, Madonna z Brugii, 1503–1504
Marmur
26