Page 26 - 881464_PLASTYKA_podrecznik_kl_7_ebook
P. 26

1.4      Techniki rzeźbiarskie – tradycyjne i nowoczesne




                                            Podstawowym środkiem wyrazu w rzeźbie jest bryła. Dzieło sztuki rzeźbiar-
                                            skiej można podziwiać z każdej strony. Ostateczny kształt formy, jaki przyj-
                                            muje rzeźba, jest uzależniony od tworzywa, z którego ją wykonywano. Obec-
                                            nie tradycyjne materiały rzeźbiarskie, takie jak drewno, kamień czy metal,
                                            są  uzupełniane  nowoczesnymi  tworzywami  sztucznymi,  szkłem,  gotowymi
                                            przedmiotami itp. Rzeźba towarzyszy nam od początków dziejów. Zmianom
                                            podlega jej forma i tematyka. Przemawia ona do nas również poprzez fakturę
                                            (powierzchnię) i barwę.
                                               Obok rzeźby pełnej funkcjonuje również płaskorzeźba. Ta forma naj-
                                            częściej pojawia się w zdobieniach architektonicznych.
                                               Przy tworzeniu kompozycji rzeźbiarskiej wykonuje się czynności związa-
                                            ne z rzeźbieniem, modelowaniem i konstruowaniem. Czynność rzeźbienia
                                            to praca z bryłą, którą artysta odpowiednio obrabia. Odejmuje z niej niepo-
        Moai, koniec XVI w., Wyspa          trzebny materiał poprzez kucie, odłupywanie, odcinanie czy rycie. Korzysta
        Wielkanocna                         przy tym z różnych narzędzi, np. dłut, młotów, rylców, noży. Druga czyn-
        Wykute ze skały wulkanicznej        ność – modelowanie – to ręczne kształtowanie, lepienie miękkiej formy po-
        majestatyczne kamienne posągi są    przez odejmowanie lub dodawanie materiału rzeźbiarskiego typu plastelina,
        osobliwością wyspy położonej na
        Pacyfiku.                           glina czy wosk. Wymodelowaną bryłę można utrwalić, wykonując jej odlew
                                            (np. w gipsie) lub wypalając ją w piecu. Konstruowanie to inaczej montowa-
                                            nie rzeźby z wybranych elementów. Łączy się je ze sobą w różny sposób, np.
                                            poprzez spawanie, nitowanie, klejenie, wiązanie. Ta metoda wykonywania
                                            form rzeźbiarskich jest chętnie stosowana w sztuce nowoczesnej. Przez wieki
                                            artyści posługiwali się głównie dłutami i młotkami. Natomiast współcześni
                                            rzeźbiarze korzystają też z nowoczesnych maszyn typu wiertarki, szlifierki,
                                            piły (także laserowe).



























       Współczesne pracownie rzeźbiarskie przypominają warsztat mechanika samochodowego lub stolarza.

                                       24
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31