Page 57 - 881464_PLASTYKA_podrecznik_kl_7_ebook
P. 57

2.2      Barwa – jasność, nasycenie, walor




          Barwa jest jednym z najważniejszych czynników budujących formę obrazu
          i wpływających na jego odbiór przez widza. Jest postrzegana zmysłem wzro-
          ku, a stwarza ją światło odbijane lub pochłaniane przez przedmioty. Stosując
          tylko trzy barwy podstawowe: czerwoną, niebieską i żółtą (oraz biel i czerń),
          można  uzyskać  właściwie  wszystkie  barwy  otaczającego  nas  świata.  Kolo-
          ry podstawowe połączone odpowiednio ze sobą pozwalają otrzymać barwy
          pochodne: pomarańczową, zieloną i fioletową. Istotny wpływ na praktyczne
          działania plastyczne ma znajomość zasady kolorów uzupełniających się (do-
          pełniających). Sięgniemy po nie, gdy chcemy uzyskać efekt kontrastu. Kiedy
          chcemy złamać barwę – zmieszamy je w nierównych proporcjach. Według
          innego podziału barwy można podzielić na dwie główne: chromatyczne (tzw.
          barwy tęczy, czyli kolory: fioletowy, niebieski, zielony, żółty, pomarańczowy
          i czerwony), achromatyczne lub neutralne (czerń, biel i szarość).


















          Barwy dopełniające się – przykład   Barwy achromatyczne
          kolorów kontrastowych

          Własności koloru
          Ton – pozwala na odróżnienie jednego koloru od drugiego (np. czerwieni
          od innej barwy). Jakość koloru często zależy od rodzaju barw, które są w jego
          bezpośrednim sąsiedztwie, a także od oświetlenia.
          Nasycenie – stopień intensywności barwy.
          Jasność – inaczej walor.
            Kolor jako element formy nie funkcjonuje sam. Towarzyszą mu faktura,
          plama i podłoże. Kolor występuje razem z elementem światła i cienia. Światło
          warunkuje istnienie koloru, widzenie linii i kształtów. Jest ono nieodłącznym
          elementem formy obrazów, rzeźb, budowli. Poszczególne kolory mają własną
          symbolikę, wywołują określone wrażenia, wyznaczają cechy stylu, kierunku
          lub zjawiska w sztuce.
            Przyjrzyjmy się malarstwu z różnych nurtów. W każdym z nich kolor był
          najważniejszym i dominującym elementem, ale posługiwano się nim inaczej.

                                                                                   55
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62