Page 150 - polski4
P. 150

Pisz z przed h; pisz s przed ch.     7.   Utwórz czasowniki przez dodanie do poniższych wyrazów cząstki
                                                 z- lub s-, zgodnie z zasadą podaną na marginesie. Zapisz utworzone
                                                 czasowniki w zeszycie.



                                                hańbić       harmonizować      hierarchizować        heblować
                                                     chodzić        chłodzić      chować        chrupać


                                                 Następnie użyj ich do opisu czynności, które możesz wykonywać po
                                                 powrocie ze szkoły.


                                            8.   Przeczytaj wyrazy z ch z tabelki i zapamiętaj ich pisownię.

                                                                          Wyrazy z ch

                                             przed spółgłoskami      w środku wyrazu        na początku wyrazu
                                                                                            przed samogłoską

                                             chcieć, chleb, chłop,   grzechotnik,           chuligan, chaos,
                                             chmura, wyschnąć,       mechanik, rachunek,    chemia, chochla,
                                             chrust, chrzan, chrzest,   bochen, hipochondryk,   chorągiew, chusta,
                                             szlachta, chwała        melancholia,           charakter, chochlik,
                                                                     katechizm, muchomor,   choreografia, cherubin
                                                                     pochopnie, schemat


                                                 Z wybranymi wyrazami z tabeli ułóż krótki rymowany wierszyk.


                                            9.   Uwaga na pomyłki! Niektóre wyrazy, różniące się znaczeniem, mimo
                                                 iż czyta się je tak samo, pisze się inaczej. Ułóż i zapisz w zeszycie
                                                 zdania z poniższymi wyrazami.
                                                 chart – gończy pies myśliwski, np.  Na polowaniu chart pognał za
                                                 zwierzyną.
                                                 hart  –  siła,  odporność,  a  także  wytrzymałość  psychiczna  i  fizyczna
       Pies rasy chart                           człowieka, np. Wykazał się ogromnym hartem ducha.

                                                 Podaj inne przykłady słów, które brzmią tak samo, ale różnią się zna-
                                                 czeniem i pisownią. W jakim celu ich używasz?

                                            10.  Przepisz do zeszytu związki wyrazowe, łącząc je z ich wyjaśnieniami.
                                                 Podkreśl wyrazy z ch.


                                               jechać z kimś na jednym wózku           dzielić z kimś ten sam los



                                                                                      nie wzorować się na nikim,
                                                 chodzić własnymi drogami
                                                                                          być niezależnym


                                            11.   Porozmawiaj z koleżankami i kolegami o zdarzeniach z życia, które
                                                 można podsumować zwrotami z poprzedniego ćwiczenia. Podajcie
                                                 kilka przykładów takich zdarzeń.

                                        148
   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155