Page 150 - polski4
P. 150
Pisz z przed h; pisz s przed ch. 7. Utwórz czasowniki przez dodanie do poniższych wyrazów cząstki
z- lub s-, zgodnie z zasadą podaną na marginesie. Zapisz utworzone
czasowniki w zeszycie.
hańbić harmonizować hierarchizować heblować
chodzić chłodzić chować chrupać
Następnie użyj ich do opisu czynności, które możesz wykonywać po
powrocie ze szkoły.
8. Przeczytaj wyrazy z ch z tabelki i zapamiętaj ich pisownię.
Wyrazy z ch
przed spółgłoskami w środku wyrazu na początku wyrazu
przed samogłoską
chcieć, chleb, chłop, grzechotnik, chuligan, chaos,
chmura, wyschnąć, mechanik, rachunek, chemia, chochla,
chrust, chrzan, chrzest, bochen, hipochondryk, chorągiew, chusta,
szlachta, chwała melancholia, charakter, chochlik,
katechizm, muchomor, choreografia, cherubin
pochopnie, schemat
Z wybranymi wyrazami z tabeli ułóż krótki rymowany wierszyk.
9. Uwaga na pomyłki! Niektóre wyrazy, różniące się znaczeniem, mimo
iż czyta się je tak samo, pisze się inaczej. Ułóż i zapisz w zeszycie
zdania z poniższymi wyrazami.
chart – gończy pies myśliwski, np. Na polowaniu chart pognał za
zwierzyną.
hart – siła, odporność, a także wytrzymałość psychiczna i fizyczna
Pies rasy chart człowieka, np. Wykazał się ogromnym hartem ducha.
Podaj inne przykłady słów, które brzmią tak samo, ale różnią się zna-
czeniem i pisownią. W jakim celu ich używasz?
10. Przepisz do zeszytu związki wyrazowe, łącząc je z ich wyjaśnieniami.
Podkreśl wyrazy z ch.
jechać z kimś na jednym wózku dzielić z kimś ten sam los
nie wzorować się na nikim,
chodzić własnymi drogami
być niezależnym
11. Porozmawiaj z koleżankami i kolegami o zdarzeniach z życia, które
można podsumować zwrotami z poprzedniego ćwiczenia. Podajcie
kilka przykładów takich zdarzeń.
148