Page 153 - polski4
P. 153

1.   Który z opisów wschodu słońca podobał ci się bardziej?   4.8   Tak słońce zachodzi w Polsce
 Uzasadnij krótko swój wybór. Skorzystaj z pomocnego słownictwa.


 2.   Opracuj poniższą tabelę na podstawie fragmentów wierszy.
 Znajdź urywki dotyczące opisanych wschodów słońca.
              z  Obejrzyjcie zdjęcia zachodu słońca wykonane telefonami komórko                   Podejmij temat
              wymi. Opiszcie, co na nich widzicie, jakie barwy dominują itp.
 Jak wschodziło słońce?
              z  Narysuj w zeszycie kredkami zachodzące słońce, takie
 u K.I. Gałczyńskiego  u A. Mickiewicza  najpiękniejsze twoim zdaniem.

 miejsca pojawienia się słońca    z  Obejrzyjcie swoje rysunki. Jakie kolory zachodzącego słońca
               dominują?
 sposób pojawia się słońca
              z  Przeczytaj fragment Pana Tadeusza. Zwróć uwagę na barwy,
 opisane elementy słońca  którymi poeta przedstawił zachód słońca.

 barwy słońca



 3.    Wskaż okoliczności towarzyszące wschodowi słońca i użyte przez   Adam Mickiewicz
 poetów środki opisu. Opracuj mapę myśli w zeszycie.
          Pan Tadeusz
          (fragment)

          Słońce już gasło, wieczór był ciepły i cichy,
          Okrąg niebios gdzieniegdzie chmurkami zasłany,
          U góry błękitnawy, na zachód różany;
          Chmurki wróżą pogodę, lekkie i świecące,
          Tam jako trzody owiec na murawie śpiące,
          Ówdzie nieco drobniejsze, jak stada cyranek;
          Na zachód obłok na kształt rąbkowych firanek,
          Przejrzysty, sfałdowany, po wierzchu perłowy,
          Po brzegach pozłacany, w głębi purpurowy,
          Jeszcze blaskiem zachodu tlił się i rozżarzał,
 4.   Wynotujcie do zeszytu rymy z obu wierszy. Ustalcie, w którym są   Aż powoli pożółkniał, zbladnął i poszarzał.
 rymy regularne, a w którym – nieregularne.
          Słońce spuściło głowę, obłok zasunęło,


 5.   Przyjrzyj się ponownie zdjęciom wschodów słońca ze strony 151.   I raz ciepłym powiewem westchnąwszy – usnęło. […]
 Powiedz, które najlepiej pasowałoby do wybranego wiersza jako
 jego ilustracja w internecie. Uzasadnij wybór.
          1.   Wypisz w zeszycie nazwy kolorów użyte w opisie
              zachodu słońca. Z czego wszystkie opisane elementy
 6.  Pobawcie się w grupach w poetów i opiszcie wschód słońca. Naśla-  brały swoje barwy?
 dujcie na tyle, na ile wam się uda, styl K.I. Gałczyńskiego lub A. Mic-
 kiewicza.
          2.   Ustal, co jest głównym przedmiotem opisu. Czy jest nim samo słońce?

 7.   Wykonaj telefonem komórkowym lub aparatem fotograficznym
 zdjęcie zachodzącego słońca. Opisz je i przynieś na kolejną lekcję   3.   Wskaż cytaty z powyższego tekstu, którymi narrator przedstawia
 języka polskiego.   słońce i chmury. Nazwij te środki poetyckie.

                                                                                 151
   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158