Page 153 - polski4
P. 153
1. Który z opisów wschodu słońca podobał ci się bardziej? 4.8 Tak słońce zachodzi w Polsce
Uzasadnij krótko swój wybór. Skorzystaj z pomocnego słownictwa.
2. Opracuj poniższą tabelę na podstawie fragmentów wierszy.
Znajdź urywki dotyczące opisanych wschodów słońca.
z Obejrzyjcie zdjęcia zachodu słońca wykonane telefonami komórko Podejmij temat
wymi. Opiszcie, co na nich widzicie, jakie barwy dominują itp.
Jak wschodziło słońce?
z Narysuj w zeszycie kredkami zachodzące słońce, takie
u K.I. Gałczyńskiego u A. Mickiewicza najpiękniejsze twoim zdaniem.
miejsca pojawienia się słońca z Obejrzyjcie swoje rysunki. Jakie kolory zachodzącego słońca
dominują?
sposób pojawia się słońca
z Przeczytaj fragment Pana Tadeusza. Zwróć uwagę na barwy,
opisane elementy słońca którymi poeta przedstawił zachód słońca.
barwy słońca
3. Wskaż okoliczności towarzyszące wschodowi słońca i użyte przez Adam Mickiewicz
poetów środki opisu. Opracuj mapę myśli w zeszycie.
Pan Tadeusz
(fragment)
Słońce już gasło, wieczór był ciepły i cichy,
Okrąg niebios gdzieniegdzie chmurkami zasłany,
U góry błękitnawy, na zachód różany;
Chmurki wróżą pogodę, lekkie i świecące,
Tam jako trzody owiec na murawie śpiące,
Ówdzie nieco drobniejsze, jak stada cyranek;
Na zachód obłok na kształt rąbkowych firanek,
Przejrzysty, sfałdowany, po wierzchu perłowy,
Po brzegach pozłacany, w głębi purpurowy,
Jeszcze blaskiem zachodu tlił się i rozżarzał,
4. Wynotujcie do zeszytu rymy z obu wierszy. Ustalcie, w którym są Aż powoli pożółkniał, zbladnął i poszarzał.
rymy regularne, a w którym – nieregularne.
Słońce spuściło głowę, obłok zasunęło,
5. Przyjrzyj się ponownie zdjęciom wschodów słońca ze strony 151. I raz ciepłym powiewem westchnąwszy – usnęło. […]
Powiedz, które najlepiej pasowałoby do wybranego wiersza jako
jego ilustracja w internecie. Uzasadnij wybór.
1. Wypisz w zeszycie nazwy kolorów użyte w opisie
zachodu słońca. Z czego wszystkie opisane elementy
6. Pobawcie się w grupach w poetów i opiszcie wschód słońca. Naśla- brały swoje barwy?
dujcie na tyle, na ile wam się uda, styl K.I. Gałczyńskiego lub A. Mic-
kiewicza.
2. Ustal, co jest głównym przedmiotem opisu. Czy jest nim samo słońce?
7. Wykonaj telefonem komórkowym lub aparatem fotograficznym
zdjęcie zachodzącego słońca. Opisz je i przynieś na kolejną lekcję 3. Wskaż cytaty z powyższego tekstu, którymi narrator przedstawia
języka polskiego. słońce i chmury. Nazwij te środki poetyckie.
151