Page 152 - polski4
P. 152
Pomoc 1. Który z opisów wschodu słońca podobał ci się bardziej?
Uzasadnij krótko swój wybór. Skorzystaj z pomocnego słownictwa.
według mnie; moim zdaniem; są-
dzę, że…; wybieram…; bardziej po-
doba mi się…; waham się…; trudno 2. Opracuj poniższą tabelę na podstawie fragmentów wierszy.
Znajdź urywki dotyczące opisanych wschodów słońca.
się zdecydować…
Jak wschodziło słońce?
u K.I. Gałczyńskiego u A. Mickiewicza
miejsca pojawienia się słońca
sposób pojawia się słońca
opisane elementy słońca
barwy słońca
3. Wskaż okoliczności towarzyszące wschodowi słońca i użyte przez
poetów środki opisu. Opracuj mapę myśli w zeszycie.
Rymy regularne – w całym
tekście wiersza rymy powtarzają
się w takich samych układach,
rymują się te same końcowe
części wersów.
4. Wynotujcie do zeszytu rymy z obu wierszy. Ustalcie, w którym są
rymy regularne, a w którym – nieregularne.
5. Przyjrzyj się ponownie zdjęciom wschodów słońca ze strony 151.
Powiedz, które najlepiej pasowałoby do wybranego wiersza jako
jego ilustracja w internecie. Uzasadnij wybór.
6. Pobawcie się w grupach w poetów i opiszcie wschód słońca. Naśla-
dujcie na tyle, na ile wam się uda, styl K.I. Gałczyńskiego lub A. Mic-
kiewicza.
7. Wykonaj telefonem komórkowym lub aparatem fotograficznym
zdjęcie zachodzącego słońca. Opisz je i przynieś na kolejną lekcję
języka polskiego.
150