Page 152 - polski4
P. 152

Pomoc                                1.   Który z opisów wschodu słońca podobał ci się bardziej?
                                                 Uzasadnij krótko swój wybór. Skorzystaj z pomocnego słownictwa.
       według mnie; moim zdaniem; są-
       dzę, że…; wybieram…; bardziej po-
       doba mi się…; waham się…; trudno     2.   Opracuj poniższą tabelę na podstawie fragmentów wierszy.
                                                 Znajdź urywki dotyczące opisanych wschodów słońca.
       się zdecydować…

                                                                    Jak wschodziło słońce?

                                                                          u K.I. Gałczyńskiego   u A. Mickiewicza

                                             miejsca pojawienia się słońca

                                             sposób pojawia się słońca

                                             opisane elementy słońca

                                             barwy słońca



                                            3.    Wskaż okoliczności towarzyszące wschodowi słońca i użyte przez
                                                 poetów środki opisu. Opracuj mapę myśli w zeszycie.













       Rymy regularne – w całym
       tekście wiersza rymy powtarzają
       się w takich samych układach,
       rymują się te same końcowe
       części wersów.


                                            4.   Wynotujcie do zeszytu rymy z obu wierszy. Ustalcie, w którym są
                                                 rymy regularne, a w którym – nieregularne.



                                            5.   Przyjrzyj się ponownie zdjęciom wschodów słońca ze strony 151.
                                                 Powiedz, które najlepiej pasowałoby do wybranego wiersza jako
                                                 jego ilustracja w internecie. Uzasadnij wybór.


                                            6.   Pobawcie się w grupach w poetów i opiszcie wschód słońca. Naśla-
                                                 dujcie na tyle, na ile wam się uda, styl K.I. Gałczyńskiego lub A. Mic-
                                                 kiewicza.


                                            7.   Wykonaj telefonem komórkowym lub aparatem fotograficznym
                                                 zdjęcie zachodzącego słońca. Opisz je i przynieś na kolejną lekcję
                                                 języka polskiego.

                                        150
   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157