Page 182 - polski4
P. 182
1. Które z wymienionych przez was zwyczajów wigilijnych
przedstawiono także w wierszu? A czego wy nie wymieniliście?
Porozmawiajcie na ten temat.
2. Określcie nastrój, jaki wywołuje wigilijny dzień u podmiotu lirycznego.
3. Jakie środki poetyckie rozpoznajesz w poniższym dwuwierszu.
i serca drżą uroczyście
jak na drzewie przy liściach liście
4. Napisz w zeszycie opis przeżyć, które towarzyszą wieczorowi wigilij-
4.
nemu. Pamiętaj o poprawnej kompozycji i zasadach tworzenia opisu.
Wprowadź wstęp, rozwinięcie oparte na wybranym porządku (np. pod
względem intensywności uczuć) i zakończenie.
Uwzględnij zarówno przejawy zewnętrzne emocji (np. zaczerwienione
policzki, błyszczące oczy), jak i stany psychiczne (np. podekscytowanie,
zadowolenie, błogość, ewentualnie smutek z powodu czyjejś nieobecności).
Zadbaj o obrazowy styl. Stosuj epitety (niekiedy dwa do określenia jednego
rzeczownika) oraz porównania.
Postaraj się zakończyć tekst w niebanalny sposób.
5. Przeczytaj informacje na temat pisowni wyrazów Wigilia/wigilia
i Gwiazdka/gwiazdka.
Wigilia wigilia
Piszemy wielką literą, gdy używa się Piszemy małą literą, gdy chodzi
go w znaczeniu „dzień przed Bożym o uroczystą kolację spożywaną
Narodzeniem”, np. Dzieci się cieszą, w przeddzień Bożego Narodzenia,
ponieważ zbliża się Wigilia. np. Za kilka godzin zasiądziemy
do wigilii.
Gwiazdka gwiazdka
Rzeczownik ten zastępuje często Rzeczownik ten może być użyty
wyraz Wigilia, czasem nawet używa w dwóch znaczeniach: „mała
się go w znaczeniu „Boże Narodzenie”. gwiazda”, np. broszka w kształcie
Zatem nazwa ta powinna być pisana niewielkiej gwiazdki, lub „prezent
wielką literą, tak jak inne nazwy świąt otrzymany na Gwiazdkę, pod
i dni świątecznych, np. Już za kilka dni choinkę”, np. Dzieci dostały
Gwiazdka. Dzieci dostały książki na wspaniałą gwiazdkę.
Gwiazdkę.
a. Powiedz, od czego zależy użycie wielkiej lub małej litery w tych
wyrazach.
b. Ułóż po jednym zdaniu z wymienionymi wyrazami w różnym
znaczeniu. Napisz je w zeszycie.
180