Page 41 - polski4
P. 41
6. Ustalcie, co znaczy słowo próżność. Podajcie przykłady zachowania,
które może wynikać z próżności.
7. Wyjaśnijcie słowa Maryli: Mam nadzieję, że ci to posłuży za
przestrogę i wskaże, dokąd cię próżność może zawieść.
8. Porozmawiajcie o tym, czy ocena Maryli była słuszna.
9. Odszukaj w tekście słowa Mateusza. Jak zareagował na
zachowanie Maryli? Jaką postawę przyjął wobec Ani?
10. Jak można ocenić postępowanie Ani?
a. Zapoznajcie się z jedną z zasad prawa rzymskiego, które
obowiązywało w starożytnym Rzymie, a dziś stanowi podstawę
większości systemów prawnych w Europie. Prawo rzymskie
jest przedmiotem uniwersyteckim – uczą się go studenci
prawa. O tym, kiedy powstało i kto był jego twórcą, dowiesz się
z podręcznika do historii lub innych źródeł wiedzy.
Audiatur et altera pars – (łac.) należy wysłuchać drugiej strony – według Postać widniejąca na zdjęciu to
tej zasady przed wydaniem wyroku należy wysłuchać tego, co ma do Temida; w mitologii greckiej bogini
powiedzenia oskarżony. prawa, praworządności i sprawied-
liwości. Zastanów się i powiedz,
b. W czteroosobowych grupach oceńcie postępowanie Ani. dlaczego ma zasłonięte oczy,
Najpierw zanotujcie pytania, jakie powinniście jej zadać,
by wszechstronnie rozpatrzyć sprawę w myśl powyższej zasady. a w rękach trzyma wagę i miecz.
Przygotujcie możliwe odpowiedzi.
c. Posługując się przykładem Ani, przygotujcie się do dyskusji na
temat wprowadzania zmian w swoim wyglądzie. Dlaczego ludzie
decydują się na takie zmiany? Oceńcie, kiedy warto ich dokonywać.
Opracujcie argumenty za takimi zmianami i przeciw nim.
Kadr z filmu pt. Ania z Zielonego Wzgórza z 1985 roku
39