Page 62 - polski4
P. 62
1. Powiedzcie, jakie cechy zostały nadane ojcu w wierszu Czesława
Miłosza?
2. Jakie znaczenie dla podmiotów lirycznych mają rodzice
w poszczególnych wierszach? Ustalcie:
a. co jest dominującą cechą matki w wierszu Juliusza Słowackiego;
b. jaką rolę przyznaje matce podmiot liryczny utworu Konstantego
Ildefonsa Gałczyńskiego;
Zwrotka (strofa, strofka) – c. jaki stosunek do ojca wyrażony został w wierszu Czesława
wyodrębniona grupa wersów Miłosza.
tworzących część wiersza albo
tekstu wierszowanego. Opracujcie w zeszytach tabelę na temat wyrażonych uczuć.
Wers – linijka w zwrotce. nazwa uczucia: cytat:
…?... „ ...?... ”
Porównanie – podkreślenie
cech osoby, zjawiska lub rzeczy
3. Wiersze dzielą się na mniejsze elementy. Wyodrębnijcie je z pomocą
poprzez wskazanie podobieństwa nauczyciela.
do innej osoby, innego zjawiska,
innej rzeczy, np. wysoki jak topola, 4. W wypowiedziach podmiotów lirycznych wierszy użyte zostały
lampa świeci jak poranne słońce. pewne środki poetyckie, dzięki którym przedstawieni zostali rodzice,
opisany został ich wygląd.
Porównywane elementy zestawia
się zwykle za pomocą wyrazów: a. Poszukaj w wierszach porównań.
jak, jako, jakby, jakoby, jak gdyby, b. Wypisz z wierszy porównania i wyrażenia opisujące bohaterów
niby, na kształt. lirycznych.
Rymy to podobnie lub 5. Napisz w zeszycie przykłady porównań według podanych
identycznie brzmiące końcowe wskazówek.
części wyrazów. Rymy występują
zazwyczaj w wierszu, np. biały jak …?... …?... niczym perła
Miała Zosia Kotka-Psotka;
Tak go w domu nazywano,
Bo coś spsocił w każdej chwili, uśmiech ...?... usta niby ...?...
Czy to wieczór, czy też rano.
Maria Konopnicka, Kotek-Psotek Opisz swoją koleżankę lub swojego kolegę z ławki, stosując
(fragment) porównania. Używaj samych pozytywnych wyrażeń.
6. Poproś koleżankę lub kolegę z ławki o głośne odczytanie wiersza
Ojciec w bibliotece. Słuchając, zwracaj uwagę na rymujące się wyrazy.
7. W powyższych wierszach znajdź, a następnie zapisz w zeszycie
rymy. Zastanów się, co utwory zyskują dzięki zastosowaniu rymów.
Wnioski zapisz w zeszycie.
8. Napisz trzy, cztery zdania adresowane do mamy lub taty. Nie
zastanawiaj się długo – ujmij w słowa te myśli, które właśnie
przychodzą ci do głowy. Pamiętaj, że miłe, pełne miłości słowa
powinno się kierować do rodziców nie tylko w dniu ich święta.
60