Page 62 - polski4
P. 62

1.   Powiedzcie, jakie cechy zostały nadane ojcu w wierszu Czesława
                                                 Miłosza?


                                            2.   Jakie znaczenie dla podmiotów lirycznych mają rodzice
                                                 w poszczególnych wierszach? Ustalcie:

                                                 a. co jest dominującą cechą matki w wierszu Juliusza Słowackiego;
                                                 b.  jaką rolę przyznaje matce podmiot liryczny utworu Konstantego
                                                   Ildefonsa Gałczyńskiego;
       Zwrotka (strofa, strofka) –               c.  jaki stosunek do ojca wyrażony został w wierszu Czesława
       wyodrębniona grupa wersów                   Miłosza.
       tworzących część wiersza albo
       tekstu wierszowanego.                     Opracujcie w zeszytach tabelę na temat wyrażonych uczuć.

       Wers – linijka w zwrotce.                      nazwa uczucia:                           cytat:
                                                           …?...                               „ ...?... ”
       Porównanie – podkreślenie
       cech osoby, zjawiska lub rzeczy
                                            3.   Wiersze dzielą się na mniejsze elementy. Wyodrębnijcie je z pomocą
       poprzez wskazanie podobieństwa            nauczyciela.
       do innej osoby, innego zjawiska,
       innej rzeczy, np. wysoki jak topola,   4.   W wypowiedziach podmiotów lirycznych wierszy użyte zostały
       lampa świeci jak poranne słońce.          pewne środki poetyckie, dzięki którym przedstawieni zostali rodzice,
                                                 opisany został ich wygląd.
       Porównywane elementy zestawia
       się zwykle za pomocą wyrazów:             a. Poszukaj w wierszach porównań.
       jak, jako, jakby, jakoby, jak gdyby,      b.  Wypisz z wierszy porównania i wyrażenia opisujące bohaterów
       niby, na kształt.                           lirycznych.

       Rymy to podobnie lub                 5.   Napisz w zeszycie przykłady porównań według podanych
       identycznie brzmiące końcowe              wskazówek.
       części wyrazów. Rymy występują
       zazwyczaj w wierszu, np.                              biały jak …?...          …?... niczym perła
       Miała Zosia Kotka-Psotka;
       Tak go w domu nazywano,
       Bo coś spsocił w każdej chwili,                       uśmiech ...?...           usta niby ...?...
       Czy to wieczór, czy też rano.
         Maria Konopnicka, Kotek-Psotek          Opisz swoją koleżankę lub swojego kolegę z ławki, stosując
                            (fragment)           porównania. Używaj samych pozytywnych wyrażeń.


                                            6.   Poproś koleżankę lub kolegę z ławki o głośne odczytanie wiersza
                                                 Ojciec w bibliotece. Słuchając, zwracaj uwagę na rymujące się wyrazy.


                                            7.   W powyższych wierszach znajdź, a następnie zapisz w zeszycie
                                                 rymy. Zastanów się, co utwory zyskują dzięki zastosowaniu rymów.
                                                 Wnioski zapisz w zeszycie.

                                            8.   Napisz trzy, cztery zdania adresowane do mamy lub taty. Nie
                                                 zastanawiaj się długo – ujmij w słowa te myśli, które właśnie
                                                 przychodzą ci do głowy. Pamiętaj, że miłe, pełne miłości słowa
                                                 powinno się kierować do rodziców nie tylko w dniu ich święta.


                                        60
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67