Page 67 - polski4
P. 67
1. Opracujcie w zeszycie schemat, który przedstawia treść Powrotu
taty. Odpowiedzcie na pytania.
Ojciec długo nie wraca Przywitanie ojca z dziećmi
Co robi matka? Co robią dzieci? Co robi ojciec? Co robią dzieci?
Atak zbójców na rodzinę
Co robi ojciec? Co robią dzieci?
O jakich relacjach rodzinnych świadczą opisane zachowania?
2. Akcja opowieści o powrocie taty do domu jest pełna dramatycz- Akcja – ciąg następujących
nych zdarzeń. Wymieńcie je według kolejności i ustalcie, w którym po sobie wydarzeń w utworze
momencie napięcie było największe.
literackim lub filmie.
3. Co ocaliło tytułowego tatę, bohatera utworu Adama Mickiewicza? Tu jest
Porozmawiajcie na temat roli i wartości uczuć rodzinnych. największe
4. Określcie, jaką rolę odegrały czynniki nadprzyrodzone
w doprowadzeniu do szczęśliwego zakończenia. Tak rośnie Tu opada
napięcie
5. Utwór Adama Mickiewicza czyta się dość szybko.
Przeanalizujcie, co ma wpływ na rytm wiersza. Rytm wiersza – pewna
Odpowiedzcie na pytania umieszczone w ramkach. powtarzalność wybranych
elementów jego budowy: sylab
a. Ile wersów liczy każda strofa? w wersie, wersów w zwrotce,
rymów; rytm tworzy wrażenie,
że wiersz czyta się szybko lub
b. Ile jest sylab w każdym wersie? Jaka jest długość wersów? wolno, jednostajnie, miarowo lub
zmiennie.
c. Które wyrazy się rymują i w ten sposób nadają wierszowi rytm?
d. Ile miejsca zajmują wypowiedzi narratora, a ile – wypowiedzi
bohaterów? Jak te wypowiedzi dynamizują tekst?
6. Wciel się w rolę jednego z bohaterów utworu (zbója, dziecka,
ojca) i opowiedz o zdarzeniach. Zapisz w zeszycie notatkę o tym,
co widział bohater, co czuł w trakcie zdarzeń i po nich.
65