Page 21 - polski4 cz2
P. 21
2. Wykorzystaj podane wyrazy i związki wyrazowe i ułóż z nimi trzy
zdania (przypomnij sobie wiadomości na temat zdania i równoważ-
nika zdania). Następnie podkreśl w ułożonych zdaniach wykonawcę
czynności linią pojedynczą oraz samą czynność linią podwójną.
hokeista skoczek narciarski łyżwiarka
zjeżdzać przewrócić się zagapić się
3. Przypomnij sobie wiadomości na temat podmiotu i orzeczenia,
a następnie napisz zdania w zeszycie, uzupełniając je:
a) podmiotem
…?... nie zdobył medalu na tych mistrzostwach.
…?... jechał zbyt wolno.
b) orzeczeniem (może wystąpić z innymi wyrazami)
Kibice …?...
Saneczkarze …?...
4. Do podanych rzeczowników i czasowników dopisz w zeszycie po
dwa określenia zgodne z pytaniami.
narty (jakie?, czyje?) ...?... łyżwy (jakie?, czyje?) ...?...
zjeżdżał (jak?, kiedy?) ...?... ślizgają się (jak?, z kim?) ...?...
5. W jakim celu używa się dodatkowych określeń wyrazów?
Porozmawiaj z koleżankami i kolegami na ten temat w klasie.
Wnioski zapisz w zeszycie.
6. Zapoznaj się ze schematem dotyczącym wypowiedzi. Ustalcie,
w jakich sytuacjach wypowiadamy się krótko, a w jakich –
dokładniej, ze szczegółami. Na podstawie poniższego schematu
i dyskusji napisz notatkę o zdaniach prostych i rozwiniętych.
Wypowiadam się
krótko, np. Narciarz dokładnie, ze szczegółami,
zjeżdża. (zdanie proste, np. Kolejny narciarz zjeżdża ze
nierozwinięte) stromej góry. (zdanie rozwinięte)
7. Rozwiń zdania składające się z podmiotu i orzeczenia.
Zapisz je w zeszycie.
Czwartoklasiści się bawią. Śnieg pada.
19
1115_polski_Czesc_2.indd 19 15.11.2019 12:30:56