Page 25 - polski4 cz2
P. 25
1. Porównajcie sytuacje rodzinne Maćka i Mateusza. Opracujcie swe
wnioski w tabeli.
Maciek Mateusz
...?... sytuacja chłopców ...?...
...?... nastrój chłopców ...?...
...?... nasza opinia ...?...
2. Dlaczego telefon od mamy wprawił Mateusza w zły humor? Wczuj się
w jego sytuację i napisz, co myśli w chwili, gdy po telefonicznej roz-
mowie przez komórkę stoi przy oknie odwrócony plecami do Maćka.
3. Urażony Maciek wybiega z domu Mateusza. Co wtedy czuje?
Wskaż w opowiadaniu R. Piątkowskiej nazwy emocji i je zapisz.
Podaj też inne nazwy tych uczuć (możesz skorzystać ze słownika
wyrazów bliskoznacznych).
4. Napiszcie w punktach, co pomogło Maćkowi przezwyciężyć zły
nastrój.
5. Ustal cechy świata przedstawionego w opowiadaniu. Wykonaj Narrator pierwszoosobowy
poniższe polecenia:
– osoba, która opowiada
a. Napisz, kto jest narratorem.
o zdarzeniach w pierwszej
b. Wskaż i przepisz dowolny fragment tekstu Renaty Piątkowskiej,
osobie; zazwyczaj jest to jeden
w którym ujawnia się narrator:
z bohaterów opowiadania,
• znajdź zdanie, które jest wypowiadane przez narratora
i w którym mówi on o sobie; który bezpośrednio uczestniczy
• określ, w której osobie jest czasownik stanowiący orzeczenie. w wydarzeniach.
Realistyczny świat
c. Wymień postacie występujące w opowiadaniu.
przedstawiony – wydarzenia,
d. Kiedy rozgrywają się wydarzenia? Zacytuj fragment opowiadania
zawierający odpowiedź. bohaterowie, miejsca
i czas w utworze literackim są
6. Porozmawiajcie o tym, czym różni się świat przedstawiony w tekście prawdopodobne; wszystko
Renaty Piątkowskiej od tego z opowiadania Christopha Heina. mogłoby wydarzyć się naprawdę,
Wnioski zapiszcie w zeszytach. choć nadal jest to fi kcja literacka.
7. Poszukajcie w internecie artykułów o problemach swoich
rówieśników. Porozmawiajcie o nich na godzinie wychowawczej.
Zastanówcie się, kto lub co może pomóc bohaterom tych artykułów
w przezwyciężeniu kłopotów.
23
1115_polski_Czesc_2.indd 23 15.11.2019 12:30:57