Page 99 - polski4 cz2
P. 99
3. Utwórz i napisz w zeszycie zdrobnienia.
Wzór: koza – kózka.
żaba stado gaza
gruda broda brzoza
4. Napisz poprawnie w zeszycie pełne wyrazy.
wieże – (nie ma) wie…?... do Krakowa – Krakó…?...
jeden prążek – dwa prą…?...ki mój skar…?... – moje skarby
W wymowie wyrazów głoska i
noże – nó…?... farba – far…?...ka
pełni dwie funkcje:
• kiedy występuje po
spółgłosce, a przed
wstydzić się – odczuwać…?... zachody – zachó…?...
samogłoską, oznacza tylko
tzw. miękkość spółgłoski
ścigać się – wyści…?... chlebowy – chle…?... poprzedzającej samogłoskę,
nie słychać jej, np. taniec –
t-a-ni-e-c; niebo – ni-e-b-o;
5. Wspólnie z koleżankami i kolegami napiszcie na tablicy kilka miele – mi-e-l-e;
wyrazów z literą i. Potem niech jedno z was wypowiada je, • kiedy występuje po
a pozostali mówią, czy słyszą i.
samogłosce, a przed spół-
głoską lub na końcu wyrazu,
6. Przepisz podane wyrazy do zeszytu w dwóch kolumnach.
W pierwszej powinny się znaleźć wyrazy, w których i zmiękcza jest samodzielną głoską,
spółgłoskę i jest samodzielną głoską, a w drugiej – te, w których słychać ją – np. stroik – s-t-
i tylko zmiękcza spółgłoskę. r-o-i-k, kolei – k-o-l-e-i, stoi
– s-t-o-i;
• kiedy występuje po
kiwać tonie kiedy
spółgłosce i przed spółgłoską,
pełni obie wymienione
pralinka nic piecyk funkcje jednocześnie –
oznacza tzw. miękkość
spółgłoski, która ją poprzedza,
7. Już od kilku lat uczysz się w szkole języka obcego. Poza szkołą również i jest samodzielną głoską,
masz do czynienia z obcymi słowami. Podaj trzy przykłady wyrazów, którą słyszymy, np. panika
których wymowa różni się od zapisu. Wskaż głoski, których dotyczy
różnica. – p-a-ni-i-k-a; miska – mi-i-s-
Wzór: meet – mit: ee – i. k-a; nikt – ni-i-k-t.
97
1115_polski_Czesc_2.indd 97 15.11.2019 12:31:46