Page 25 - polski 5 cz1
P. 25
2. Zastanów się, czy globalizacja wpływa na zachowania Głos w dyskusji – wyrażenie
ludzi. Czy pijemy ten sam napój dlatego, że ma wyjątkowy swojego zdania i poparcie
smak, czy dlatego, że jest reklamowany i ogólnodostępny? go argumentami w czasie
Wyraź swoje zdanie w dyskusji na temat zalet i wad produktów
przedstawionych na ilustracjach. Wykorzystaj zwroty i wyrażenia wymiany poglądów na jakiś
zaproponowane w ćw. 3. temat. Przy zabieraniu
głosu w dyskusji należy
okazywać szacunek wobec
rozmówcy, a swoją wypowiedź
rozpoczynać po zakończeniu
wypowiedzi przez poprzednika.
Zwrot – związek wyrazowy,
którego główną częścią jest
czasownik, np. popierać
stanowisko.
Wyrażenie – związek wyrazowy,
którego główną częścią zwykle
jest rzeczownik lub przymiotnik,
3. Wskaż, który z podanych związków wyrazowych jest zwrotem, np. interesujący pogląd.
a który – wyrażeniem.
niepodważalny fakt wyrazić opinię ciekawy argument
mieć podobne zdanie ulegać modzie niepowtarzalny styl
4. Oto piątoklasista! Opracuj w zeszycie charakterystykę typowego Charakterystyka – pogłębiony
piątoklasisty – wskaż to, co wspólne dla większości z was, np. wiek, opis postaci literackiej lub
zainteresowania, upodobania.
rzeczywistej. Obejmuje opis
5. Co jest ważniejsze – to, co nas łączy, czy to, co nas różni? Porozmawiaj cech zewnętrznych oraz
na ten temat z koleżankami i kolegami. Przedstawcie argumenty zachowania, doświadczeń,
przemawiające na korzyść obu stanowisk, następnie zapiszcie na których podstawie
wniosek w zeszytach.
określamy charakter, postawy,
6. Napisz w zeszycie 8–10 zdań o sobie. Wybierz jedną z myśli, cechy intelektu.
od której rozpoczniesz swój tekst.
Jestem taka sama… Jestem taki sam... Przypominam…
Różnię się nieco... Różnię się bardzo... W porównaniu do...
23