Page 25 - polski 5 cz1
P. 25

2.   Zastanów się, czy globalizacja wpływa na zachowania                       Głos w dyskusji – wyrażenie
               ludzi. Czy pijemy ten sam napój dlatego, że ma wyjątkowy                  swojego zdania i poparcie
               smak, czy dlatego, że jest reklamowany i ogólnodostępny?                  go argumentami w czasie
               Wyraź swoje zdanie w dyskusji na temat zalet i wad produktów
               przedstawionych na ilustracjach. Wykorzystaj zwroty i wyrażenia           wymiany poglądów na jakiś
               zaproponowane w ćw. 3.                                                    temat. Przy zabieraniu
                                                                                         głosu w dyskusji należy
                                                                                         okazywać szacunek wobec
                                                                                         rozmówcy, a swoją wypowiedź
                                                                                         rozpoczynać po zakończeniu
                                                                                         wypowiedzi przez poprzednika.

                                                                                         Zwrot – związek wyrazowy,
                                                                                         którego główną częścią jest
                                                                                         czasownik, np. popierać
                                                                                         stanowisko.

                                                                                         Wyrażenie – związek wyrazowy,
                                                                                         którego główną częścią zwykle
                                                                                         jest rzeczownik lub przymiotnik,
          3.   Wskaż, który z podanych związków wyrazowych jest zwrotem,                 np. interesujący pogląd.
               a który – wyrażeniem.



            niepodważalny fakt        wyrazić opinię         ciekawy argument





           mieć podobne zdanie        ulegać modzie          niepowtarzalny styl




          4.   Oto piątoklasista! Opracuj w zeszycie charakterystykę typowego            Charakterystyka – pogłębiony
               piątoklasisty – wskaż to, co wspólne dla większości z was, np. wiek,      opis postaci literackiej lub
               zainteresowania, upodobania.
                                                                                         rzeczywistej. Obejmuje opis

          5.   Co jest ważniejsze – to, co nas łączy, czy to, co nas różni? Porozmawiaj   cech zewnętrznych oraz
               na ten temat z koleżankami i kolegami. Przedstawcie argumenty             zachowania, doświadczeń,
               przemawiające na korzyść obu stanowisk, następnie zapiszcie               na których podstawie
               wniosek w zeszytach.
                                                                                         określamy charakter, postawy,
          6.   Napisz w zeszycie 8–10 zdań o sobie. Wybierz jedną z myśli,               cechy intelektu.
               od której rozpoczniesz swój tekst.



            Jestem taka sama…        Jestem taki sam...       Przypominam…






            Różnię się nieco...     Różnię się bardzo...     W porównaniu do...



                                                                                  23
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30