Page 20 - polski 5 cz1
P. 20

Żacy skwapliwie garnęli się do niego i czy podążał ku szkole, czy
                                            wracał do domu, zawsze go otaczała gromada uczniów, zarzucając
                                            licznymi  pytaniami.  Odwiedzaliśmy  go  także  w  domu,  gdzie  nas
                                            przyjmował  zawsze  z  niewymuszoną  serdecznością,  przedstawiał
                                            swojej  żonie  i  niejednokrotnie  gościnnie  zapraszał  do  stołu.  [...]
                                            On również z żywym zajęciem wchodził w różne szczegóły naszego
                                            życia, obchodziły go nasze prace, zabawy, upodobania, uzdolnienia,
                                            zawody, jakim zamierzaliśmy się oddać po skończeniu szkoły. [...]
                                            Pracownia chemiczna, zwykle zaniedbywana w szkole, napełniła się
                                            teraz zwolennikami doświadczeń [...].
                                               Rożewski [...] w klasach wyższych, a Szymoński w niższych głów-

       3   non scholae, sed vitae disci-    nie nadawali szkole kierunek wychowawczy, to jest usiłowali, o ile
                                                                                                                 3
       mus (łac.) – [czyt. non schole, sed   mogli, stosować zasadę postępowania: non scholae, sed vitae discimus .
       wite disc-imus]; uczymy się nie      Z Rożewskim rozmawialiśmy śmiało i otwarcie nawet o sprawach,
       dla szkoły, lecz dla życia           których podnoszenia prawo szkolne wzbraniało uczniom.



                                            1.    Wypisz w punktach najważniejsze informacje, które przedstawia
                                                  Adolf Dygasiński w powyższym fragmencie.

                                            2.    Przeczytaj jeszcze raz pierwszy akapit tekstu Adolfa Dygasińskiego.
       Fakt – coś, co zaszło lub zacho-           Oceń, które informacje są faktami, a które – opiniami autora.
       dzi w rzeczywistości; zdarzenie,           Wskaż pozostałe fakty w powyższym fragmencie.
       zjawisko, zaistniały stan rzeczy.
                                            3.    Wyraź swoją opinię na temat szkoły z opowieści Adolfa
       Opinia – wyrażenie własnego                Dygasińskiego. Dokończ w zeszycie zdanie: Szkoła z książki Adolfa
       zdania w jakiejś kwestii; opinia           Dygasińskiego podoba / nie podoba mi się, ponieważ...
       – dla zaznaczenia, że to indywi-
                                            4.    Dlaczego „żacy garnęli się” do profesora Rożewskiego? Wykonaj
       dualna ocena – wprowadzana                 w zeszycie tabelę i porównaj cechy oraz zachowanie profesorów
       jest zazwyczaj słowami: według             uczących w szkole przedstawionej przez Adolfa Dygasińskiego.
       mnie, sądzę, uważam, moim
       zdaniem itp.                             Cechy profesora Rożewskiego          Cechy innych profesorów













                                             Wniosek z porównania:










                                         18
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25