Page 20 - polski 5 cz1
P. 20
Żacy skwapliwie garnęli się do niego i czy podążał ku szkole, czy
wracał do domu, zawsze go otaczała gromada uczniów, zarzucając
licznymi pytaniami. Odwiedzaliśmy go także w domu, gdzie nas
przyjmował zawsze z niewymuszoną serdecznością, przedstawiał
swojej żonie i niejednokrotnie gościnnie zapraszał do stołu. [...]
On również z żywym zajęciem wchodził w różne szczegóły naszego
życia, obchodziły go nasze prace, zabawy, upodobania, uzdolnienia,
zawody, jakim zamierzaliśmy się oddać po skończeniu szkoły. [...]
Pracownia chemiczna, zwykle zaniedbywana w szkole, napełniła się
teraz zwolennikami doświadczeń [...].
Rożewski [...] w klasach wyższych, a Szymoński w niższych głów-
3 non scholae, sed vitae disci- nie nadawali szkole kierunek wychowawczy, to jest usiłowali, o ile
3
mus (łac.) – [czyt. non schole, sed mogli, stosować zasadę postępowania: non scholae, sed vitae discimus .
wite disc-imus]; uczymy się nie Z Rożewskim rozmawialiśmy śmiało i otwarcie nawet o sprawach,
dla szkoły, lecz dla życia których podnoszenia prawo szkolne wzbraniało uczniom.
1. Wypisz w punktach najważniejsze informacje, które przedstawia
Adolf Dygasiński w powyższym fragmencie.
2. Przeczytaj jeszcze raz pierwszy akapit tekstu Adolfa Dygasińskiego.
Fakt – coś, co zaszło lub zacho- Oceń, które informacje są faktami, a które – opiniami autora.
dzi w rzeczywistości; zdarzenie, Wskaż pozostałe fakty w powyższym fragmencie.
zjawisko, zaistniały stan rzeczy.
3. Wyraź swoją opinię na temat szkoły z opowieści Adolfa
Opinia – wyrażenie własnego Dygasińskiego. Dokończ w zeszycie zdanie: Szkoła z książki Adolfa
zdania w jakiejś kwestii; opinia Dygasińskiego podoba / nie podoba mi się, ponieważ...
– dla zaznaczenia, że to indywi-
4. Dlaczego „żacy garnęli się” do profesora Rożewskiego? Wykonaj
dualna ocena – wprowadzana w zeszycie tabelę i porównaj cechy oraz zachowanie profesorów
jest zazwyczaj słowami: według uczących w szkole przedstawionej przez Adolfa Dygasińskiego.
mnie, sądzę, uważam, moim
zdaniem itp. Cechy profesora Rożewskiego Cechy innych profesorów
Wniosek z porównania:
18