Page 21 - polski 5 cz1
P. 21

5.   Które zachowania nauczycieli ze szkoły Adolfa Dygasińskiego
               wam się podobają, a które was dziwią? Przedstawcie swoje opinie
               na ten temat w klasowej dyskusji.


          6.   Ulubiony nauczyciel Adolfa Dygasińskiego i jego kolegów
               wyznawał zasadę, której autorstwo przypisuje się rzymskiemu
               filozofowi, Senece Młodszemu: uczymy się nie dla szkoły,
               lecz dla życia.

               a)    Powiedz, jak rozumiesz tę zasadę.
               b)    Zastanów się, czy słowa Seneki są aktualne. Zapisz
                     w zeszycie swoją opinię i poprzyj ją odpowiednimi
                     argumentami.

          7.   Przeczytajcie poniższe cytaty i o nich porozmawiajcie. Które
               odnoszą się do nauczyciela, a które dotyczą ucznia?



            Nauczyciel ociera się o wieczność. Nigdy nie może stwierdzić, gdzie się
            kończy jego wpływ. Henry Brooks Adams






            Największy leniuch w podstawówce zna dziś prawdy, za które Archimedes
            oddałby życie. Ernest Renan





            Kto nabytą wiedzę pielęgnuje, a nową bez przerwy zdobywa, ten może być
            nauczycielem innych. Konfucjusz
                                                                                         Znajdź w internecie cytat na
                                                                                         temat szkoły, nauczycieli lub
                                                                                         uczniów. Zastanów się, czy jest
                                                                                         on trafny i napisz w zeszycie
            Zacną rzeczą jest uczyć się, lecz jeszcze zacniejszą – nauczać. Mark Twain   swoją opinię wraz z popierają-

                                                                                         cymi ją argumentami.






          Więcej na temat


          Lucjusz Anneusz Seneka (Młodszy) urodził się ok. 4 r. p.n.e. w Kordobie,
          w Hiszpanii. Był pisarzem i filozofem. Studiował retorykę w Rzymie,
          gdzie później zajął się polityką. W filozofii najbardziej cenił cechy
          moralne, oparte na dobrowolności i rozumie. Jest autorem m.in.
          dialogów filozoficznych, np. O łagodności, O gniewie, rozpraw, np.
          O dobrodziejstwach oraz tragedii, np. Medea.




                                                                                  19
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26