Page 21 - polski 5 cz1
P. 21
5. Które zachowania nauczycieli ze szkoły Adolfa Dygasińskiego
wam się podobają, a które was dziwią? Przedstawcie swoje opinie
na ten temat w klasowej dyskusji.
6. Ulubiony nauczyciel Adolfa Dygasińskiego i jego kolegów
wyznawał zasadę, której autorstwo przypisuje się rzymskiemu
filozofowi, Senece Młodszemu: uczymy się nie dla szkoły,
lecz dla życia.
a) Powiedz, jak rozumiesz tę zasadę.
b) Zastanów się, czy słowa Seneki są aktualne. Zapisz
w zeszycie swoją opinię i poprzyj ją odpowiednimi
argumentami.
7. Przeczytajcie poniższe cytaty i o nich porozmawiajcie. Które
odnoszą się do nauczyciela, a które dotyczą ucznia?
Nauczyciel ociera się o wieczność. Nigdy nie może stwierdzić, gdzie się
kończy jego wpływ. Henry Brooks Adams
Największy leniuch w podstawówce zna dziś prawdy, za które Archimedes
oddałby życie. Ernest Renan
Kto nabytą wiedzę pielęgnuje, a nową bez przerwy zdobywa, ten może być
nauczycielem innych. Konfucjusz
Znajdź w internecie cytat na
temat szkoły, nauczycieli lub
uczniów. Zastanów się, czy jest
on trafny i napisz w zeszycie
Zacną rzeczą jest uczyć się, lecz jeszcze zacniejszą – nauczać. Mark Twain swoją opinię wraz z popierają-
cymi ją argumentami.
Więcej na temat
Lucjusz Anneusz Seneka (Młodszy) urodził się ok. 4 r. p.n.e. w Kordobie,
w Hiszpanii. Był pisarzem i filozofem. Studiował retorykę w Rzymie,
gdzie później zajął się polityką. W filozofii najbardziej cenił cechy
moralne, oparte na dobrowolności i rozumie. Jest autorem m.in.
dialogów filozoficznych, np. O łagodności, O gniewie, rozpraw, np.
O dobrodziejstwach oraz tragedii, np. Medea.
19