Page 22 - polski 5 cz1
P. 22
Jak się zmieniała rola nauczyciela?
Bardzo ważną rolę w nauczaniu
odgrywał Kościół katolicki.
Szkoły powstawały przy katedrach
i klasztorach, a nauczycielami
byli duchowni. W X wieku zaczynają
w Polsce osiedlać się Żydzi,
a wraz z nimi pojawia się inna
niż katolicka edukacja religijna.
Wobec uczniów stosowano
kary cielesne, które postrzegano
jako najlepszą metodę
wychowawczą. Nauczyciele byli
surowi dla swoich podopiecznych,
karali ich chętnie i często –
za rozkojarzenie, brak wiedzy
i umiejętności, lenistwo.
Indie Pod adresem nauczycieli szkół
Metody nauczania opierały się parafialnych kierowany jest zarzut
na przyjacielskich stosunkach miernego wykształcenia, krytykowane
mistrza i ucznia. są kary cielesne.
Egipt i Mezopotamia Poszukiwani są nauczyciele
Uczniów „zachęcano” do nauki wszechstronni, posługujący się
głównie rózgą. kilkoma językami. Dotychczasowa
surowość ustępuje miejsca
Grecja łagodności.
W starożytnych Atenach
dziewczynki uczyły się czytania Praca nauczyciela zaczyna być
i pisania oraz prowadzenia traktowana jako praca publiczna,
gospodarstwa domowego; za którą należy się pensja państwowa.
staranniejsze wykształcenie Pojawiają się pierwsze próby
otrzymywali chłopcy, których wykazywania roli, jaką w wychowaniu
na naukę odprowadzał odgrywa współdziałanie
niewolnik – paidagogos. rodziny i szkoły.
20