Page 79 - polski 5 cz1
P. 79
3.3 Aby nie przekroczyć granicy
(rymy dokładne, rymy niedokładne)
Podejmij temat
z Z podanych wyrazów utwórz znane powiedzenia i związki
wyrazowe. Napisz je w zeszycie i wyjaśnij ich znaczenia.
stroić z żarty kogoś sobie żarty robisz
sobie heca ale chyba
z Podaj przykład szkolnego żartu, który miał być zabawny, a okazało
się, że kogoś uraził. Jak nie przekroczyć granicy pomiędzy żartem
a sprawieniem komuś przykrości? Przedstaw swoje zdanie.
z Przeczytaj wiersz Jana Twardowskiego W klasie. Zwróć uwagę
na to, czy opisane zachowanie zdarza się także w twojej klasie.
Jan Twardowski Jan Jakub Twardowski (1915–
W klasie 2006) – ksiądz, poeta, autor
licznych zbiorów wierszy, m.in.
Ryczą w klasie dokazują Rachunek dla dorosłego, oraz
najgrzeczniejszych kotem szczują opowiadań i wierszy dla dzieci,
ryczą biją się po łapie np. Potrzebne do szczęścia.
chcą położyć się na mapie
na przyrodzie lepsza draka
wypchanego szczypią ptaka
nogi skaczą skrzypią ławki
kogoś biorą za nogawki
piszczą wyją głośno chrapią
książkę do religii drapią.
Nagle sfrunął anioł biały
mówi – lubię te kawały.
1. Powiedz, jak oceniasz to, co się dzieje w klasie przedstawionej
w wierszu.
2. Czy uczniowie ukazani w utworze przypominają ciebie oraz twoje
koleżanki i twoich kolegów? Napisz w zeszycie, w czym jesteście
do nich podobni, a czym się różnicie.
77