Page 79 - polski 5 cz1
P. 79

3.3       Aby nie przekroczyć granicy
                     (rymy dokładne, rymy niedokładne)






          Podejmij temat
                                                   z  Z podanych wyrazów utwórz znane powiedzenia i związki
                                                    wyrazowe. Napisz je w zeszycie i wyjaśnij ich znaczenia.



                                                 stroić z żarty kogoś                              sobie żarty robisz
                                                       sobie                  heca ale                  chyba


                                                   z  Podaj przykład szkolnego żartu, który miał być zabawny, a okazało
                                                    się, że kogoś uraził. Jak nie przekroczyć granicy pomiędzy żartem
                                                    a sprawieniem komuś przykrości? Przedstaw swoje zdanie.
                                                   z  Przeczytaj wiersz Jana Twardowskiego W klasie. Zwróć uwagę
                                                    na to, czy opisane zachowanie zdarza się także w twojej klasie.






          Jan Twardowski                                                                 Jan  Jakub  Twardowski (1915–
          W klasie                                                                       2006)  – ksiądz, poeta, autor
                                                                                         licznych zbiorów wierszy, m.in.
          Ryczą w klasie dokazują                                                        Rachunek dla dorosłego, oraz
          najgrzeczniejszych kotem szczują                                               opowiadań i wierszy dla dzieci,
          ryczą biją się po łapie                                                        np. Potrzebne do szczęścia.
          chcą położyć się na mapie
          na przyrodzie lepsza draka
          wypchanego szczypią ptaka

          nogi skaczą skrzypią ławki
          kogoś biorą za nogawki
          piszczą wyją głośno chrapią
          książkę do religii drapią.


          Nagle sfrunął anioł biały
          mówi – lubię te kawały.



          1.   Powiedz, jak oceniasz to, co się dzieje w klasie przedstawionej
               w wierszu.

          2.   Czy uczniowie ukazani w utworze przypominają ciebie oraz twoje
               koleżanki i twoich kolegów? Napisz w zeszycie, w czym jesteście
               do nich podobni, a czym się różnicie.

                                                                                  77
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84