Page 80 - polski 5 cz1
P. 80

3.    Lubię te kawały – mówi anioł w wierszu Jana Twardowskiego.
                                                  Jak rozumiesz te słowa? Jakie światło rzucają one na zachowanie
                                                  uczniów? Jaki sens nadają utworowi?


                                            4.    Kiedy pewne zachowania uczniów, także te opisane w wierszu
                                                  W klasie, można traktować jako żarty, a kiedy zaczynają one być
                                                  niewłaściwe? Podyskutujcie na ten temat.
                                                  •   Jako wynik dyskusji opracujcie listę zasad dobrego
                                                      zachowania w klasie. Następnie przepiszcie ją na duży karton
                                                      i zawieście w sali lekcyjnej.


                                            5.    Jaki jest rytm wiersza W klasie – szybki czy wolny? Zapisz w zeszycie
                                                  odpowiedzi na poniższe pytania, a następnie sformułuj wniosek.

                                                  a)    Zwróć uwagę na długość wersów – są długie czy krótkie?
                                                        Krótkie wersy zwiększają rytmiczność tekstu.
                                                  b)    Wskaż rymy – jaki jest ich układ? Układ rymów aabb
                                                        powoduje szybsze tempo czytania.
                                                  c)    Ustal, jakich części mowy jest w utworze najwięcej
                                                        – rzeczowników czy czasowników. Czasowniki dynamizują
                                                        tekst.


                                            6.    Zapisz w zeszycie kilka rymujących się par wyrazów.
       Rymy dokładne – zakończenia                Ustal, czy występują w nich rymy dokładne czy niedokładne.
       rymujących się wyrazów są
       identyczne, np. szpile – chwile      7.    Napisz w zeszycie kilkuzdaniową wypowiedź (może być rymowana)
       lub prawie identyczne, np. chwi-           na temat: „Szkolne hece – czy zawsze zabawne?”.
       le – motyle.
                                            8.    Z pomocą nauczyciela podzielcie się na cztery grupy – każda
       Rymy niedokładne – zakoń-                  otrzyma jedną scenkę do odegrania. Pomyślcie, jaką postawę
       czenia rymujących się wyrazów              powinni przyjąć bohaterowie, ułóżcie dialogi.
       brzmią podobnie, ale czasem
       podobieństwo brzmieniowe jest
       odległe, np. zielone – wonne,                Nauczyciel widzi, że uczniowie wyśmiewają się z innego ucznia.
       mogła – Boga.



                                                    Nauczyciel wchodzi do klasy i widzi, że na podłodze leży rozbita
                                                                      doniczka z kwiatkiem.




                                                  Nauczyciel widzi, że uczeń bawi się na lekcji telefonem komórkowym
                                                                i robi zdjęcia kolegom i koleżankom.




                                                Nauczyciel wchodzi do klasy i widzi, że jeden z uczniów zajął jego miejsce
                                                                i przemawia do koleżanek i kolegów.



                                        78
   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85