Page 103 - polski 5 cz2
P. 103
6. Czy telewizja lub gry komputerowe stwarzają zagrożenia
dla odbiorców? Przeczytaj tekst na ten temat.
Narodowy Instytut Mediów i Rodziny (organizacja
pozarządowa w Stanach Zjednoczonych) już w 2003
roku alarmował, że dzieci w wieku sześciu lat
oraz młodsze spędzają za dużo czasu w sposób,
który zagraża ich prawidłowemu rozwojowi.
Pięciolatki już kilkanaście lat temu średnio dwie
godziny dziennie oglądały telewizję, korzystały
z komputerów lub grały na konsolach. Tyle samo
czasu spędzały na świeżym powietrzu. Niekorzystnym
nawykom stara się przeciwdziałać Amerykańska
Akademia Pediatrii, która uczy dzieci bezpiecznego
korzystania z internetu i publikuje wskazówki
dla rodziców ery cyfrowej. Ogólnie doradza się
traktować mass media równie ostrożnie jak każdą
inną część dziecięcego środowiska, natomiast
zdecydowanie się odradza używanie popularnych
urządzeń wykorzystujących nowoczesne technologie
jako sposobu na uspokajanie dzieci.
7. Wypisz z powyższego tekstu orzeczenia oraz spójniki występujące
w zdaniach złożonych współrzędnie.
8. Co sądzisz na temat opinii wyrażonych w tekście? Czy są
aktualne? Podyskutujcie w klasie na temat zagrożeń związanych
ze zbyt długim i częstym oglądaniem telewizji oraz używaniem
komputera. Napiszcie wniosek w zeszytach.
9. Oglądanie filmów i innych programów w telewizji czy korzystanie
ze smartfonów – co jest dziś częstsze wśród młodych ludzi? Napisz
w zeszycie swoją opinię na ten temat. Użyj co najmniej trzech zdań
złożonych współrzędnie.
10. Rozpoznaj i przepisz do zeszytu zdania złożone współrzędnie.
a) Młodzież zbyt często spędza czas wolny przed telewizorem
lub przy komputerze.
b) Dzieci średnio dwie godziny dziennie oglądają telewizję, Znajdź w internecie informacje
a czytają zaledwie przez czterdzieści minut.
c) Dzieci za długo oglądają telewizję, więc brakuje im czasu o filmach na temat obrony We-
na inne aktywności. sterplatte. Ile ich było i kiedy po-
d) Lekarze i pedagodzy zachęcają dzieci do gier i zabaw wstały? Kto je nakręcił? Napisz
ruchowych.
e) Technika i technologia stale idą do przodu, stają się coraz o tym kilka zdań w zeszycie – użyj
bardziej popularne, a dzieci coraz chętniej je wybierają co najmniej trzech zdań złożo-
zamiast ruchu na świeżym powietrzu. nych współrzędnie.
101