Page 103 - polski 5 cz2
P. 103

6.   Czy telewizja lub gry komputerowe stwarzają zagrożenia
               dla odbiorców? Przeczytaj tekst na ten temat.




               Narodowy Instytut Mediów i Rodziny (organizacja
               pozarządowa w Stanach Zjednoczonych) już w 2003
                roku alarmował, że dzieci w wieku sześciu lat
                oraz młodsze spędzają za dużo czasu w sposób,
                   który zagraża ich prawidłowemu rozwojowi.
              Pięciolatki już kilkanaście lat temu średnio dwie
               godziny dziennie oglądały telewizję, korzystały
                z komputerów lub grały na konsolach. Tyle samo
             czasu spędzały na świeżym powietrzu. Niekorzystnym
                 nawykom stara się przeciwdziałać Amerykańska
             Akademia Pediatrii, która uczy dzieci bezpiecznego
                korzystania z internetu i publikuje wskazówki
                dla rodziców ery cyfrowej. Ogólnie doradza się
               traktować mass media równie ostrożnie jak każdą
                 inną część dziecięcego środowiska, natomiast
                zdecydowanie się odradza używanie popularnych
              urządzeń wykorzystujących nowoczesne technologie
                       jako sposobu na uspokajanie dzieci.





          7.   Wypisz z powyższego tekstu orzeczenia oraz spójniki występujące
               w zdaniach złożonych współrzędnie.

          8.   Co sądzisz na temat opinii wyrażonych w tekście? Czy są
               aktualne? Podyskutujcie w klasie na temat zagrożeń związanych
               ze zbyt długim i częstym oglądaniem telewizji oraz używaniem
               komputera. Napiszcie wniosek w zeszytach.


          9.   Oglądanie filmów i innych programów w telewizji czy korzystanie
               ze smartfonów – co jest dziś częstsze wśród młodych ludzi? Napisz
               w zeszycie swoją opinię na ten temat. Użyj co najmniej trzech zdań
               złożonych współrzędnie.

          10.   Rozpoznaj i przepisz do zeszytu zdania złożone współrzędnie.

               a)    Młodzież zbyt często spędza czas wolny przed telewizorem
                     lub przy komputerze.
               b)    Dzieci średnio dwie godziny dziennie oglądają telewizję,            Znajdź w internecie informacje
                     a czytają zaledwie przez czterdzieści minut.
               c)    Dzieci za długo oglądają telewizję, więc brakuje im czasu           o filmach na temat obrony We-
                     na inne aktywności.                                                 sterplatte. Ile ich było i kiedy po-
               d)    Lekarze i pedagodzy zachęcają dzieci do gier i zabaw                wstały?  Kto  je  nakręcił?  Napisz
                     ruchowych.
               e)    Technika i technologia stale idą do przodu, stają się coraz         o tym kilka zdań w zeszycie – użyj
                     bardziej popularne, a dzieci coraz chętniej je wybierają            co najmniej trzech zdań złożo-
                     zamiast ruchu na świeżym powietrzu.                                 nych współrzędnie.

                                                                                 101
   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108