Page 100 - polski 5 cz2
P. 100
1. Powiedz, o którym momencie obrony napisał poeta. Określ swoimi
słowami nastrój pieśni.
2. Kto mówi w wierszu? Wskaż w wypowiedzi podmiotu lirycznego
te części, które zawierają bezpośrednią opowieść o zdarzeniach,
oraz te, które są słowami bohaterów wiersza. Zapisz początkowe
fragmenty cytatów w zeszycie.
3. Napisz w zeszycie odpowiedzi na poniższe pytania.
a) Który fragment wiersza wskazuje na czas wydarzeń?
b) Jakich środków poetyckich użył autor w wierszu Pieśń
o żołnierzach z Westerplatte?
c) Jakie dwa kontrastujące ze sobą obrazy są przedstawione
w wierszu?
d) Co podkreślił poeta dzięki zestawieniu tych obrazów?
e) Jaką postawą wykazali się polscy żołnierze podczas obrony?
Co o tym świadczy?
f) Gdzie się znaleźli po walce? O czym to świadczy?
g) Co obiecują żołnierze po walce? O czym to świadczy?
Pomoc 4. Utwór Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego przyczynił się
do uczynienia z obrońców Westerplatte postaci legendarnych,
bronią ojczyzny, nie dbają o ży- stawianych za wzór bohaterstwa. Wskaż elementy wiersza, które
cie; cierpią za wolność; za boha- na to wpłynęły. Napisz w zeszycie odpowiedzi na pytania.
terstwo trafiają do nieba, a więc
tam, gdzie idą tylko najdoskonal-
si; zasługują na wieczną chwałę W jaki sposób żołnierze idą do nieba?
i nagrodę; obiecują powrót, aby
jeszcze raz poświęcić się dla Pol-
ski; pochwała poświęcenia za Co mówią po śmierci? Jaką postawę prezentują?
ojczyznę, które otwiera drogę
do wiecznego szczęścia; wzór
do naśladowania
Jacy ludzie, w powszechnej opinii, trafiają do nieba? Za co?
W jakim celu – twoim zdaniem – poeta dodał zdania w nawiasach?
Co chciał nimi podkreślić?
Jak rozumiesz ostatnią strofę wiersza?
Znajdź w internecie więcej infor-
macji na temat Westerplatte lub 5. Wiersz jest rytmiczny niemal jak marszowy krok żołnierzy. Ustal,
Pieśni o żołnierzach z Wester- jak poeta uzyskał taki efekt. Przenalizuj w zeszycie budowę wiersza.
platte. Napisz w zeszycie, co cię 6. Naucz się na pamięć tej słynnej pieśni. Podczas klasowej recytacji
zainteresowało. postaraj się jak najlepiej oddać głosem jej nastrój i rytm.
98