Page 100 - polski 5 cz2
P. 100

1.    Powiedz, o którym momencie obrony napisał poeta. Określ swoimi
                                                  słowami nastrój pieśni.

                                            2.    Kto mówi w wierszu? Wskaż w wypowiedzi podmiotu lirycznego
                                                  te części, które zawierają bezpośrednią opowieść o zdarzeniach,
                                                  oraz te, które są słowami bohaterów wiersza. Zapisz początkowe
                                                  fragmenty cytatów w zeszycie.

                                            3.    Napisz w zeszycie odpowiedzi na poniższe pytania.

                                                  a)    Który fragment wiersza wskazuje na czas wydarzeń?
                                                  b)    Jakich środków poetyckich użył autor w wierszu Pieśń
                                                        o żołnierzach z Westerplatte?
                                                  c)    Jakie dwa kontrastujące ze sobą obrazy są przedstawione
                                                        w wierszu?
                                                  d)    Co podkreślił poeta dzięki zestawieniu tych obrazów?
                                                  e)    Jaką postawą wykazali się polscy żołnierze podczas obrony?
                                                        Co o tym świadczy?
                                                  f)    Gdzie się znaleźli po walce? O czym to świadczy?
                                                  g)    Co obiecują żołnierze po walce? O czym to świadczy?


       Pomoc                                4.    Utwór Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego przyczynił się
                                                  do uczynienia z obrońców Westerplatte postaci legendarnych,
       bronią ojczyzny, nie dbają o ży-           stawianych za wzór bohaterstwa. Wskaż elementy wiersza, które
       cie; cierpią za wolność; za boha-          na to wpłynęły. Napisz w zeszycie odpowiedzi na pytania.
       terstwo trafiają do nieba, a więc
       tam, gdzie idą tylko najdoskonal-
       si; zasługują na wieczną chwałę                         W jaki sposób żołnierze idą do nieba?
       i nagrodę; obiecują powrót, aby
       jeszcze raz poświęcić się dla Pol-
       ski; pochwała poświęcenia za                       Co mówią po śmierci? Jaką postawę prezentują?
       ojczyznę, które otwiera drogę
       do wiecznego szczęścia; wzór
       do naśladowania
                                                      Jacy ludzie, w powszechnej opinii, trafiają do nieba? Za co?





                                                  W jakim celu – twoim zdaniem – poeta dodał zdania w nawiasach?
                                                                    Co chciał nimi podkreślić?




                                                               Jak rozumiesz ostatnią strofę wiersza?


       Znajdź w internecie więcej infor-
       macji na temat Westerplatte lub      5.    Wiersz jest rytmiczny niemal jak marszowy krok żołnierzy. Ustal,
       Pieśni o żołnierzach z Wester-             jak poeta uzyskał taki efekt. Przenalizuj w zeszycie budowę wiersza.
       platte. Napisz w zeszycie, co cię    6.    Naucz się na pamięć tej słynnej pieśni. Podczas klasowej recytacji
       zainteresowało.                            postaraj się jak najlepiej oddać głosem jej nastrój i rytm.

                                        98
   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105