Page 117 - polski 5 cz2
P. 117
1. Zwróćcie uwagę na budowę wiersza – przeczytajcie definicję
i zapiszcie wniosek w zeszytach. Jak poeta zapisał swe przemyślenia?
Napiszcie w zeszytach, które fragmenty najsilniej wyrażają emocje.
2. Przepisz do zeszytu i uzupełnij zdanie.
Obraz Bruegla nawiązuje do ..…, a wiersz Tadeusza Różewicza – do ..… .
3. Powiedz, w jaki sposób poeta nawiązał do obrazu Bruegla.
Wymień w zeszycie wspólne elementy obu dzieł.
4. Jaką postawę wobec dramatu Ikara przyjmuje podmiot lityczny?
Jak reagował dawniej, a jak reaguje teraz na to zdarzenie.
Na podstawie wiersza opracuj tabelę w zeszycie.
Reakcja podmiotu lirycznego na tragedię Ikara
dawniej dziś
Zastanów się i powiedz, co mogło spowodować zmianę postawy
podmiotu lirycznego.
5. Powiedzcie, która z postaw podmiotu lirycznego jest – waszym
zdaniem – właściwa. Przeczytajcie poniższe zdania i zastanówcie
się wspólnie, czy możliwe jest dokonanie słusznego wyboru
pomiędzy nimi.
Krzyczeć, że Ikar umiera, rozpaczać, może rzucić się na ratunek,
choć przecież i tak nie można mu pomóc.
Iść dalej, zajmować się własnymi sprawami, ponieważ dramat Ikara
to jego sprawa, sam sobie go zgotował przez swoją nieostrożność.
6. Zastanów się, kogo można nazwać współczesnymi Ikarami,
pasterzami i rolnikami. Zapisz w zeszycie ich przykłady, a swoje
wybory poprzyj argumentami.
7. Mit o Dedalu i Ikarze, obraz Pietera Bruegla, wiersz Tadeusza
Różewicza współgrają ze sobą. Porozmawiajcie o tym, dlaczego Poszukaj w dostępnych źródłach
temat pochodzący z mitu jest tak często podejmowany przez
kolejnych twórców. więcej informacji na temat De-
dala i Ikara. Zastanów się, dla-
8. Opisz w zeszycie sytuację, w której zdarzyło ci się zmienić pogląd czego to Ikar częściej inspiruje
na jakąś sprawę. Jeśli nie potrafisz sobie przypomnieć takiego
zdarzenia, napisz, dlaczego nie zmieniasz poglądów – uargumentuj artystów. Napisz w zeszycie swo-
swoje stanowisko. ją opinię.
115