Page 120 - polski 5 cz2
P. 120
Zdanie podrzędne może się 2. Przepisz zdania do zeszytu i wstaw przecinki we właściwe miejsca.
znajdować na początku całego
zdania złożonego, np.: Uczniowie Vb ustalili że jadą do Krakowa.
Głosowali za tym i chłopcy i dziewczęta.
Gdy wyjrzy słońce, pójdziemy
na spacer. Tylko Anka nie chciała się zgodzić ale i ona została przekonana.
W takim wypadku stawiaj Wycieczka rozpoczęła się z opóźnieniem bo nie wszyscy przyszli
przecinek po pierwszym zdaniu. na czas.
Nadjechał autobus którym klasa miała się udać na wycieczkę.
Wszyscy się zdziwili gdy z rury wydechowej zaczął się wydobywać
czarny dym.
Albo autobus był zepsuty albo z paliwem było coś nie tak.
Nagle silnik zgasł a kierowca załamał ręce.
– Z wyjazdu nici więc wracamy do szkoły – oznajmiła pani a niedo-
szli wycieczkowicze tylko westchnęli.
Na szczęście biuro podróży przysłało inny autobus i piątoklasiści
rzucili się by zająć miejsca.
3. Uzupełnij w zeszycie tabelę według wzoru. W razie trudności
skorzystaj ze słownika ortograficznego.
Znak interpunkcyjny Nazwa Zasady stosowania
. kropka kończy zdanie lub równoważnik zdania
przecinek
?
kończy wykrzyknienie lub rozkaz
myślnik
„ ”
dwukropek
wielokropek
;
4. W Prawach i obowiązkach Tadeusza Różewicza (s. 113) nie ma
żadnych znaków interpunkcyjnych. To zabieg celowy – daje
czytelnikowi możliwość własnego odczytania wiersza. Przepiszcie
do zeszytów ten wiersz jako tekst niepoetycki i wstawcie
odpowiednie znaki przestankowe. Porównajcie swoje wersje
i ustalcie poprawność zapisu. Pamiętajcie też o wielkich literach
na początkach zdań.
118