Page 16 - polski 5 cz2
P. 16

uśmiecha się do ciebie szczęście, ponieważ ludzie cię doceniają i lu-
                                            bią, gdy jesteś w pobliżu.
                                               Osoby, które nie słuchają innych, to nudziarze. Wydaje się, że
                                            nie interesuje ich nikt inny oprócz nich samych. Odpychają poten-

                                                     3
       3   potencjalny – taki, który może   cjalnych  przyjaciół i partnerów, wysyłając im następujący komu-
       się stać                             nikat: „To, co masz mi do powiedzenia, nie ma dla mnie większego
                                            znaczenia”.
                                               W rezultacie osoby takie często czują się samotne i wyizolowa-
                                            ne. Tragedia polega na tym, że ludzie ci bardzo rzadko rozumie-
                                            ją, w czym tkwi błąd. Zmieniają perfumy, wodę po goleniu, kupują
                                            nowe ubrania, starają się być zabawni, mówią o „ciekawych” rze-
                                            czach. Jednak problem pozostaje. Nikt nie lubi z nimi rozmawiać,
                                            gdyż rozmówca nigdy nie czuje się wysłuchany. [...]
                                               Prawdziwe słuchanie nie polega jedynie na zachowaniu milcze-
                                            nia, podczas gdy druga osoba mówi. Prawdziwe słuchanie oparte
                                            jest na intencji zaangażowania się w jeden z następujących celów:
                                               •  zrozumienie drugiej osoby,
                                               •  cieszenie się jej obecnością/zainteresowanie rozmową,
                                               •  nauczenie się czegoś,
                                               •  udzielenie pomocy lub pocieszenie. [...]
                                               Słuchanie przychodzi łatwo, kiedy dobrze się nam rozmawia, do-
                                            brze się bawimy lub chcemy się w trakcie rozmowy czegoś nauczyć.
                                            Gdy chcesz komuś pomóc wyrazić to, co czuje – musisz zaangażo-
                                            wać się i słuchać. Kluczem do prawdziwego i uważnego słuchania
                                            jest pragnienie i zamiar.

                                                                          4
       4   pseudosłuchanie – słuchanie         Niestety, pseudosłuchanie  często brane jest za słuchanie praw-
       udawane, pozorne                     dziwe. Intencją pseudosłuchania nie jest wysłuchanie drugiej osoby,
                                            ale  zaspokojenie  jakiejś  swojej  potrzeby,  osiągnięcie  jakiegoś  celu.
                                            Oto typowe cele pseudosłuchania:
                                               •  stworzenie wrażenia, że jesteś zainteresowany tym, co słyszysz
                                                   – po to, by druga osoba cię polubiła [...];
                                               •  słuchanie jednym uchem po to tylko, by ktoś [w zamian] wy-
                                                   słuchał ciebie [...];
                                               •  słuchanie w celu wychwycenia słabych punktów argumentacji
                                                   – aby potwierdzić, że zawsze masz rację; zbieranie amunicji,
                                                   aby zaatakować [...];
                                               •  słuchanie jednym uchem, ponieważ – pomimo braku zainte-
                                                   resowania – dobre, miłe i uprzejme osoby powinny słuchać
                                                   innych;
                                               •  słuchanie jednym uchem, ponieważ nie wiesz, jak się wymigać
                                                   od rozmowy, nie raniąc lub nie obrażając rozmówcy. [...]


                                         14
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21