Page 21 - polski 5 cz2
P. 21
4. W przykładach z części Podejmij temat wskaż zaimki i zapisz
je w zeszycie wraz z nazwami ich typów.
5. Przepisz poniższe zdania do zeszytu. W miejsce kropek wpisz
zaimki, które zastąpią podkreślone wyrazy.
Przed blokiem stoi niezłe auto. Nigdzie nie widziałem ….. samochodu.
Pies jest głodny. Daj ….. jeść.
Oto twój rower. Po zimie przygotuj ….. do jazdy.
Proszę, oto dziesięć złotych. Czy ….. ci wystarczy?
Jacek wypił mleko bardzo szybko. Ty też ….. pij, bo nie zdążymy.
6. Podaj różne formy dopełniacza i biernika liczby mnogiej zaimków
on, ona. Pomóż sobie odpowiednimi konstrukcjami, np.: Nie było
(kogo?, czego?) ..…; Zwróciłem się (do kogo?, czego?) ..…;
Patrzę na (kogo?, co?) ..…; Widzę (kogo?, co?) ..… .
7. Przeczytaj informacje, zamieszczone na marginesie, i powiedz, Na początku zdań należy sta-
czym się różnią zaimki w poniższych parach. wiać dłuższe formy zaimków,
mnie – mi tobie – ci ciebie – cię np.: Mnie się to podoba; Tobie
to powiem. Zwykle używamy
8. Przepisz podane zdania. Uzupełnij je właściwymi formami zaimka on.
ich także na końcu zdania, np.:
Daj książkę jemu; Muszę ten list
oddać tobie. W środku zdania
….. to jest obojętne. Ten strzał ….. nie wyszedł.
po czasownikach używa się naj-
częściej form krótszych, np.: Daj
mi książkę; Widzę cię w oknie;
Kupię ci rower.
..… dziś nie było w szkole. Mam ….. obudzić o siódmej.
Dłuższych form po czasowni-
ku używa się w konstrukcjach
przeciwstawnych, np.: Pożyczę
pieniądze tobie, a nie jemu;
….. się ten film nie spodobał. Ten film ..… się nie spodobał.
Pytam ciebie, a nie jego.
9. Przepisz poniższe zwroty do zeszytu. W odpowiednie miejsca
wstaw różne formy zaimków podanych w ramkach.
a) daj ..... książkę
ja b) zbliżyła się do .....
c) ..... to należy przekazać
a) zwrócić się ku .....
on b) przeczytać ..... list
c) ..... się to nie podoba
10. Z tekstu Sztuka słuchania przepisz do zeszytu dziesięć zaimków,
określ ich typ. Powiedz, czy zdania z nimi są zrozumiałe
dla odbiorcy.
19