Page 18 - polski 5 cz2
P. 18
2. Podzielcie się na grupy ekspertów i przygotujcie odpowiedzi
na poniższe pytania.
a) Dlaczego słuchanie to ważna umiejętność?
b) Co przeszkadza w byciu dobrym słuchaczem?
c) Jakie są podstawowe zasady bycia dobrym słuchaczem?
Powiedzcie, do jakich doszliście wniosków. Porównajcie swoje
wcześniejsze spostrzeżenia na temat dobrego słuchania z tymi,
które sformułowali autorzy artykułu.
3. Narysuj w zeszycie mapę myśli przedstawiającą cechy
i umiejętności charakteryzujące dobrego słuchacza.
Dobry słuchacz
Cel – po co? Umiejętności – co umie?
Cechy – jaki jest?
Jakie ma intencje? Jak słucha?
4. Przeczytany przez was fragment jest częścią poradnika na
temat porozumiewania się ludzi. Zastanówcie się, jaki cel
mógł przyświecać autorom przy pisaniu poznanego przez was
fragmentu. Napiszcie wniosek w zeszytach.
5. Jaka jest różnica między słyszeniem i słuchaniem w codziennym
porozumiewaniu się ludzi? Podaj w zeszycie własne przykłady
słyszenia i słuchania innych.
6. Chcę słuchać! – napisz w zeszycie, co możesz u siebie zmienić,
aby stać się dobrym słuchaczem.
7. Dobierzcie się w pary. Odegrajcie kilka scenek z mówieniem
i słuchaniem. Każda para wychodzi na środek sali i rozpoczyna
rozmowę na dowolny temat. Reszta klasy obserwuje rozmówców,
a później, według wskazówek podanych w powyższym artykule,
ocenia postawę osób słuchających.
8. Aby słuchać, trzeba mieć też dobry słuch. Pobawcie się w klasie
w głuchy telefon – zabawę, którą pewnie znacie. Sprawdźcie,
komu uda się usłyszeć właściwe hasło.
9. Przypomnij fragment powieści o Momo, w którym narrator
opisywał bohaterkę jako dobrą słuchaczkę. Czy miała ona cechy
Odszukaj w słowniku frazeolo- i umiejętności, które opisali autorzy Sztuki słuchania? Jeśli tak,
gicznym związek słuchać jednym zapisz je w zeszycie.
uchem, następnie sparafrazuj 10. Porozmawiaj w domu z rodzicami na temat zasad dobrego
przeczytaną definicję. słuchania. Wysłuchaj, co mają do powiedzenia na ten temat.
16