Page 18 - polski 5 cz2
P. 18

2.    Podzielcie się na grupy ekspertów i przygotujcie odpowiedzi
                                                  na poniższe pytania.

                                                  a)    Dlaczego słuchanie to ważna umiejętność?
                                                  b)    Co przeszkadza w byciu dobrym słuchaczem?
                                                  c)    Jakie są podstawowe zasady bycia dobrym słuchaczem?

                                                  Powiedzcie, do jakich doszliście wniosków. Porównajcie swoje
                                                  wcześniejsze spostrzeżenia na temat dobrego słuchania z tymi,
                                                  które sformułowali autorzy artykułu.

                                            3.    Narysuj w zeszycie mapę myśli przedstawiającą cechy
                                                  i umiejętności charakteryzujące dobrego słuchacza.


                                                                        Dobry słuchacz









                                                                          Cel – po co?       Umiejętności – co umie?
                                                Cechy – jaki jest?
                                                                       Jakie ma intencje?         Jak słucha?


                                            4.    Przeczytany przez was fragment jest częścią poradnika na
                                                  temat porozumiewania się ludzi. Zastanówcie się, jaki cel
                                                  mógł przyświecać autorom przy pisaniu poznanego przez was
                                                  fragmentu. Napiszcie wniosek w zeszytach.


                                            5.    Jaka jest różnica między słyszeniem i słuchaniem w codziennym
                                                  porozumiewaniu się ludzi? Podaj w zeszycie własne przykłady
                                                  słyszenia i słuchania innych.


                                            6.    Chcę słuchać! – napisz w zeszycie, co możesz u siebie zmienić,
                                                  aby stać się dobrym słuchaczem.

                                            7.    Dobierzcie się w pary. Odegrajcie kilka scenek z mówieniem
                                                  i słuchaniem. Każda para wychodzi na środek sali i rozpoczyna
                                                  rozmowę na dowolny temat. Reszta klasy obserwuje rozmówców,
                                                  a później, według wskazówek podanych w powyższym artykule,
                                                  ocenia postawę osób słuchających.


                                            8.    Aby słuchać, trzeba mieć też dobry słuch. Pobawcie się w klasie
                                                  w głuchy telefon – zabawę, którą pewnie znacie. Sprawdźcie,
                                                  komu uda się usłyszeć właściwe hasło.

                                            9.    Przypomnij fragment powieści o Momo, w którym narrator
                                                  opisywał bohaterkę jako dobrą słuchaczkę. Czy miała ona cechy
       Odszukaj  w słowniku frazeolo-             i umiejętności, które opisali autorzy Sztuki słuchania? Jeśli tak,
       gicznym związek słuchać jednym             zapisz je w zeszycie.
       uchem, następnie sparafrazuj         10.   Porozmawiaj w domu z rodzicami na temat zasad dobrego
       przeczytaną definicję.                     słuchania. Wysłuchaj, co mają do powiedzenia na ten temat.

                                         16
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23