Page 71 - polski 5 cz2
P. 71

zrozumcie
          ludzi jest dużo będzie jeszcze
          więcej więc posuńcie się trochę
          ustąpcie


          Kochani ludożercy
          nie wykupujcie wszystkich
          świec sznurowadeł i makaronu
          Nie mówcie odwróceni tyłem:
          ja mnie mój moje
          mój żołądek mój włos
          mój odcisk moje spodnie
          moja żona moje dzieci
          moje zdanie


          Kochani ludożercy
          nie zjadajmy się Dobrze
          bo nie zmartwychwstaniemy
          Naprawdę

                                      1957



          1.   Przeanalizujcie budowę wiersza List do ludożerców – podział               Wiersz nieregularny – wiersz,
               na strofy, budowę strof i wersów itp. Jaki związek z tytułowym listem     w którym nie ma dokładnej
               (zob. s. 41–43) ma forma wiersza? Sformułujcie wnioski w zeszytach.       powtarzalności elementów
                                                                                         jego budowy, np. liczby wersów
          2.   Ustal, kto, do kogo i jak się zwraca w wierszu. Napisz w zeszycie,
               kim może być nadawca (ten, kto mówi), a kim – odbiorca (ten,              w zwrotce (występuje różna
               do kogo się zwraca nadawca).                                              liczba wersów), liczby sylab
                                                                                         w wersie (jedne są dłuższe, inne
                                       wypowiedź
                                                                                         krótsze, bez ustalonego porząd-
                                                                                         ku), układu rymów (jedne wyrazy
                                                                                         mogą się rymować, inne nie).
                     nadawca              forma            odbiorca
                         .....              .....             .....


          3.   Zastanów się, kim – według podmiotu lirycznego – są współcześni
               „ludożercy”. Uzupełnij poniższą tabelę w zeszycie.


               Kim jest      Gdzie go można         Jak się         Jakie ma
              ludożerca?        spotkać?         zachowuje?          cechy?
                                                                                         Znajdź w dostępnych źródłach,
                                                                                         a  następnie zapisz w zeszycie
                                                                                         inne przykłady wierszy w formie
                                                                                         listu.

                                                                                  69
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76