Page 73 - polski 5 cz2
P. 73
7.6 W ważnej sprawie (list otwarty)
Podejmij temat z Pomyśl o mieszkańcach swojego miasta, sąsiadach, osobach
pracujących i uczących się w twojej szkole. Zastanów się,
co mogłoby polepszyć ich życie. Porozmawiaj o tym z koleżankami
i kolegami.
z Zastanów się, co możesz zrobić, by mieć wpływ na swoje otoczenie.
Zapisz pomysły w zeszycie według poniższego schematu.
wpływ
na otoczenie
1. Poznaliście już zasady pisania listu prywatnego – zarówno
tradycyjnego, jak i elektronicznego. Czasem nadawca chce,
aby treść listu poznało więcej osób – wtedy pisze list otwarty. List otwarty (tradycyjny lub
Przeczytaj zamieszczoną na marginesie informację na temat tej elektroniczny) – list napisany
formy wypowiedzi.
przez nadawcę indywidualnego
2. Powiedz, jak rozumiesz sformułowania: lub zbiorowego (grupę ludzi)
do osób publicznych, władz,
a) z przeznaczeniem do rozpowszechniania w szerokich instytucji z przeznaczeniem do
kręgach czytelników,
b) zwykle pisany jest w tonie alarmującym. rozpowszechniania w szerokich
kręgach czytelników, np. przez
3. Zastanów się, czy List do ludożerców to list prywatny czy otwarty. opublikowanie go w prasie. List
Z poniższych możliwości wybierz opisy pasujące do wiersza, zapisz taki dotyczy na ogół problemów
je w zeszycie i uzasadnij. Na zakończenie napisz wniosek.
ważnych nie tylko dla nadawcy.
• Odbiorcą jest osoba prywatna / grupa osób. Zwykle pisany jest w tonie alar-
• Nadawca chce, aby treść listu była znana tylko adresatowi /
większej grupie czytelników. mującym, aby zwrócić uwagę
• Nadawca chce zwrócić uwagę na problem ważny dla jakiejś na groźne lub bulwersujące
grupy społecznej / nie chce poruszać żadnego istotnego (oburzające) sprawy.
problemu.
• Ton listu ma na celu zaalarmować opinię publiczną /
nie wzbudza zainteresowania sprawą.
• Opisane w liście zjawiska są bulwersujące dla nadawcy /
nie budzą sprzeciwu nadawcy.
71