Page 69 - polski 5 cz2
P. 69

5.   Jak lepiej przekazywać komunikaty? Porozmawiaj o tym
               z koleżankami i kolegami. Ustalcie, w jakich sytuacjach lepiej
               mówić wprost, a w jakich – trochę się zamaskować. Po dyskusji
               zapisz w zeszycie wady i zalety mówienia nie wprost. Podaj
               odpowiednie przykłady.

          6.   Podaj dwa własne przykłady sytuacji, w których użyte słowa
               znaczą zupełnie coś innego, niż wynika to z nich dosłownie.
               Opisz te sytuacje w zeszycie.

          7.   Powiedz, jakie ukryte znaczenie mają słowa Robin Hooda.



                                                   Ruszamy do                                     Na twoje miejsce
                          Pomóż nam,               wsi.                        Chyba mnie nie     i tak przyszedłby
                          Robinie.                                             skrzywdzisz?       ktoś inny.


































          Więcej na temat

          Czasem się zdarza, że odbiorca nie potrafi – lub nie chce – odczytać intencji nadawcy. Dochodzi wtedy
          do  nieporozumienia bądź napięcia pomiędzy rozmówcami. Oto przykład: Janek chce pojeździć
          na rowerze i mówi:
            – Mamo, wiesz, że Bartek wyszedł pojeździć na rowerze?
          W ten sposób daje mamie sygnał, że on też chce wyjść. Mama przyjmuje jednak to zdanie jako informa-
          cję i odpowiada:
            – Tak, widzę go.
          Janek oczywiście mógłby powiedzieć: „Mamo, chcę pojeździć na rowerze”, ale sądzi, że komunikat
          nie wprost będzie miał większą siłę przekonywania. Chłopiec jest niezadowolony, że mama nie odczytała
          jego intencji. Trzeba precyzyjnie wskazywać swoje oczekiwania.


                                                                                  67
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74