Page 69 - polski 5 cz2
P. 69
5. Jak lepiej przekazywać komunikaty? Porozmawiaj o tym
z koleżankami i kolegami. Ustalcie, w jakich sytuacjach lepiej
mówić wprost, a w jakich – trochę się zamaskować. Po dyskusji
zapisz w zeszycie wady i zalety mówienia nie wprost. Podaj
odpowiednie przykłady.
6. Podaj dwa własne przykłady sytuacji, w których użyte słowa
znaczą zupełnie coś innego, niż wynika to z nich dosłownie.
Opisz te sytuacje w zeszycie.
7. Powiedz, jakie ukryte znaczenie mają słowa Robin Hooda.
Ruszamy do Na twoje miejsce
Pomóż nam, wsi. Chyba mnie nie i tak przyszedłby
Robinie. skrzywdzisz? ktoś inny.
Więcej na temat
Czasem się zdarza, że odbiorca nie potrafi – lub nie chce – odczytać intencji nadawcy. Dochodzi wtedy
do nieporozumienia bądź napięcia pomiędzy rozmówcami. Oto przykład: Janek chce pojeździć
na rowerze i mówi:
– Mamo, wiesz, że Bartek wyszedł pojeździć na rowerze?
W ten sposób daje mamie sygnał, że on też chce wyjść. Mama przyjmuje jednak to zdanie jako informa-
cję i odpowiada:
– Tak, widzę go.
Janek oczywiście mógłby powiedzieć: „Mamo, chcę pojeździć na rowerze”, ale sądzi, że komunikat
nie wprost będzie miał większą siłę przekonywania. Chłopiec jest niezadowolony, że mama nie odczytała
jego intencji. Trzeba precyzyjnie wskazywać swoje oczekiwania.
67