Page 97 - polski 5 cz2
P. 97
6. Opisz obraz Wojciecha Kossaka, zamieszczony na poprzedniej
stronie. Jak malarz przedstawił generała?
7. Powiedzcie, w jaki sposób Juliusz Słowacki przyczynił się Zdobądź informacje o Towarzy-
do stworzenia legendy bohatera narodowego – generała
Sowińskiego. Napiszcie o tym w zeszytach. stwie Przyjaciół Woli i o tym, co się
stało w sprawie Reduty Sowiń-
8. Czy można nazwać generała Sowińskiego bohaterem? Uzupełnij skiego w ciągu ostatnich dziesię-
schemat. Powiedz, dlaczego – twoim zdaniem – generał bronił ciu lat. Jak wygląda i czy w koń-
reduty mimo miażdżącej przewagi sił wroga.
cu udało się ją odnowić? Napisz
o tym kilka zdań w zeszycie.
Czyny generała
Co mówi o sobie?
Cechy generała
Czym jest dla niego
ojczyzna?
Apel – wezwanie do działania,
uczestnictwa w czymś, skiero-
wane do władz, mieszkańców,
Moja ocena decyzji obywateli.
generała
Pomoc
apelować o...; domagać się…;
prosić o...; zwracać się z ape-
lem do... o...; szybkie, sprawne,
9. Zapisz w zeszycie trzy argumenty przekonujące, że należy dbać odnowienie; miejsce pamięci
o miejsca pamięci narodowej.
narodowej, ważne dla Polaków;
10. Reduta Wolska zaczęła niszczeć, więc Towarzystwo Przyjaciół trzeba, należy, warto; nie moż-
Woli postanowiło o nią zadbać i zwróciło się do władz dzielnicy na, nie wolno; nie może popaść
z wnioskiem o wsparcie. Z pomocą nauczyciela podzielcie się
na grupy i napiszcie apel o odnowienie Reduty Sowińskiego. w zapomnienie, w ruinę; trzeba
Wykorzystajcie podane słownictwo. odnowić, przywrócić do...
95