Page 38 - polski 6 cz2
P. 38

3.    Komu przypisuje się w rzeczywistości cechy wymienione przez was
                                                  w poprzednim zadaniu? Czy można je odnieść także do was?

                                            4.    O czym pouczają nas przeczytane bajki – czy każda z nich zawiera
       Morał – wniosek wynikający                 morał podany wprost? Napiszcie wnioski w zeszytach.
       z utworu, mający charakter
       pouczenia, nauki; nieodłączna        5.    Opracujcie w zeszytach defi nicję bajki według wskazówek
                                                  podanych w tabeli.
       cecha każdej bajki. Czasem
       sformułowany jest wprost,
       a czasem pozostawiony                                                 Bajka
       domysłowi czytelnika.
                                                                     Kto opowiada?
                                                                     Jak opowiada?
                                               świat przedstawiony
                                                                     Kim są bohaterowie?
                                                                     Jakie cechy mają bohaterowie?

                                                                     Co zostało ukryte pod maskami zwierząt i rzeczy?
                                                      sens           Jaki cel ma bajka?
                                                                     Jak się nazywa pouczenie płynące z bajki?


                                            6.    Porównajcie swoją defi nicję bajki jako gatunku literackiego
                                                  z defi nicją ze słownika języka polskiego lub słownika terminów
                                                  literackich. Wskażcie różnice i podobieństwa.


                                            7.    Przeczytaj poniższe zdania i powiedz, w jakich znaczeniach używa
                                                  się dziś słowa bajka. W razie wątpliwości skorzystaj ze słownika
                                                  języka polskiego.






                                             Nie wierzę, że przeczytałeś tę książkę
                                             w jeden dzień. Nie opowiadaj bajek!




                                                 Bajki Ignacego Krasickiego
                                                   to moja lektura szkolna.
       Ciekawe!
       Zwierzęta, przedmioty, czyli bo-
       haterowie bajek, są maskami,           Mamo, proszę, przeczytaj mi bajkę
       pod którymi ukryci są ludzie,                o królewnie Śnieżce.
       a dokładniej ich cechy doty-
       czące zachowania, charakteru
       itp. To znaczy, że tak napraw-
       dę treść bajek należy odnosić        8.    Opracujcie w grupach podobieństwa i różnice między dwoma
       do człowieka. Właśnie dlatego              gatunkami literackimi: baśnią i bajką. Przedstawcie efekty swojej
       mówi się, że bajki mają charak-            pracy na forum klasy.
       ter dydaktyczny (ich celem jest      9.    To niełatwe zadanie, ale czemu nie... Napisz krótką bajkę
                                            9.
       pouczenie czytelnika).                     pokazującą jakieś wady ludzkie. Utwór nie musi być rymowany.

                                        36



   0717_881217_polski_kl6_cz_2_DRUK.indd   36                                                                 17.07.2019   20:21:21
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43