Page 38 - polski 6 cz2
P. 38
3. Komu przypisuje się w rzeczywistości cechy wymienione przez was
w poprzednim zadaniu? Czy można je odnieść także do was?
4. O czym pouczają nas przeczytane bajki – czy każda z nich zawiera
Morał – wniosek wynikający morał podany wprost? Napiszcie wnioski w zeszytach.
z utworu, mający charakter
pouczenia, nauki; nieodłączna 5. Opracujcie w zeszytach defi nicję bajki według wskazówek
podanych w tabeli.
cecha każdej bajki. Czasem
sformułowany jest wprost,
a czasem pozostawiony Bajka
domysłowi czytelnika.
Kto opowiada?
Jak opowiada?
świat przedstawiony
Kim są bohaterowie?
Jakie cechy mają bohaterowie?
Co zostało ukryte pod maskami zwierząt i rzeczy?
sens Jaki cel ma bajka?
Jak się nazywa pouczenie płynące z bajki?
6. Porównajcie swoją defi nicję bajki jako gatunku literackiego
z defi nicją ze słownika języka polskiego lub słownika terminów
literackich. Wskażcie różnice i podobieństwa.
7. Przeczytaj poniższe zdania i powiedz, w jakich znaczeniach używa
się dziś słowa bajka. W razie wątpliwości skorzystaj ze słownika
języka polskiego.
Nie wierzę, że przeczytałeś tę książkę
w jeden dzień. Nie opowiadaj bajek!
Bajki Ignacego Krasickiego
to moja lektura szkolna.
Ciekawe!
Zwierzęta, przedmioty, czyli bo-
haterowie bajek, są maskami, Mamo, proszę, przeczytaj mi bajkę
pod którymi ukryci są ludzie, o królewnie Śnieżce.
a dokładniej ich cechy doty-
czące zachowania, charakteru
itp. To znaczy, że tak napraw-
dę treść bajek należy odnosić 8. Opracujcie w grupach podobieństwa i różnice między dwoma
do człowieka. Właśnie dlatego gatunkami literackimi: baśnią i bajką. Przedstawcie efekty swojej
mówi się, że bajki mają charak- pracy na forum klasy.
ter dydaktyczny (ich celem jest 9. To niełatwe zadanie, ale czemu nie... Napisz krótką bajkę
9.
pouczenie czytelnika). pokazującą jakieś wady ludzkie. Utwór nie musi być rymowany.
36
0717_881217_polski_kl6_cz_2_DRUK.indd 36 17.07.2019 20:21:21