Page 39 - polski 6 cz2
P. 39
5.9 Zawsze jest czas na naukę (motyw wędrowny w bajkach)
Podejmij temat z Przypomnij wady i słabości ludzkie wykpiwane przez Ignacego
Krasickiego w znanych ci już bajkach.
z Przeczytaj Wstęp do bajek Ignacego Krasickiego. Zwróć uwagę
na cechy wymienionych postaci oraz na zakończenie utworu.
Ignacy Krasicki
Wstęp do bajek
Był młody, który życie wstrzemięźliwie pędził; 1 wstrzemięźliwie – umiejąc po-
1
Był stary, który nigdy nie łajał, nie zrzędził; wstrzymywać się od pokus
2
Był bogacz, który zbiorów potrzebnym udzielał; 2 potrzebnym – tu: potrzebującym
Był autor, co się z cudzej sławy rozweselał; 3 celnik – dawniej urzędnik ścią-
Był celnik , który nie kradł; szewc, który nie pijał; gający podatki
3
Żołnierz, co się nie chwalił; łotr, co nie rozbijał;
Był minister rzetelny, o sobie nie myślał;
Był na koniec poeta, co nigdy nie zmyślał.
A cóż to jest za bajka? Wszystko to być może!
Prawda, jednakże ja to między bajki włożę.
1. Powiedz, jak zbudowany został utwór Wstęp do bajek.
a) O czym mówi narrator w pierwszych ośmiu wersach? W jaki
sposób to mówi?
b) W jakim celu zadaje pytanie w wersie dziewiątym i do kogo
je kieruje?
c) O czym świadczy ostatni wers? Jak go rozumiesz?
Może jednak są w dzisiejszym
2. Ustal, jakie znaczenie ma związek frazeologiczny włożyć świecie „bogacze, którzy zbiorów
coś między bajki. W razie kłopotów skorzystaj ze słownika potrzebnym udzielają”? Odszu-
frazeologicznego.
kaj w dostępnych ci źródłach
3. Powiedz, w którym ze znanych ci znaczeń zostało użyte w ostatnim przykłady dowodzące, że gorzkie
wersie utworu Ignacego Krasickiego słowo bajka. opinie na temat wad ludzkich,
wyrażone przez narratora we
4. Czy na przestrzeni dziejów zmieniały się opinie pisarzy o ludzkich Wstępie do bajek, można nieco
przywarach? Powiedz, co sądzisz na ten temat.
„osłodzić” przykładami godnych,
Teraz wykonaj kolejne zadania – dowiesz się, czy twoja opinia była uczciwych, skromnych, sprawie-
trafna. dliwych zachowań.
37
0717_881217_polski_kl6_cz_2_DRUK.indd 37 17.07.2019 20:21:21