Page 39 - polski 6 cz2
P. 39

5.9      Zawsze jest czas na naukę  (motyw wędrowny w bajkach)





          Podejmij temat                           z  Przypomnij wady i słabości ludzkie wykpiwane przez Ignacego
                                                    Krasickiego w znanych ci już bajkach.

                                                   z  Przeczytaj Wstęp do bajek Ignacego Krasickiego. Zwróć uwagę
                                                    na cechy wymienionych postaci oraz na zakończenie utworu.






          Ignacy Krasicki

          Wstęp do bajek

          Był młody, który życie wstrzemięźliwie  pędził;                                1   wstrzemięźliwie – umiejąc po-
                                                 1
          Był stary, który nigdy nie łajał, nie zrzędził;                                wstrzymywać się od pokus
                                                  2
          Był bogacz, który zbiorów potrzebnym  udzielał;                                2   potrzebnym – tu: potrzebującym
          Był autor, co się z cudzej sławy rozweselał;                                   3   celnik – dawniej urzędnik ścią-
          Był celnik , który nie kradł; szewc, który nie pijał;                          gający podatki
                    3
          Żołnierz, co się nie chwalił; łotr, co nie rozbijał;
          Był minister rzetelny, o sobie nie myślał;
          Był na koniec poeta, co nigdy nie zmyślał.
          A cóż to jest za bajka? Wszystko to być może!
          Prawda, jednakże ja to między bajki włożę.




          1.   Powiedz, jak zbudowany został utwór Wstęp do bajek.

               a)    O czym mówi narrator w pierwszych ośmiu wersach? W jaki
                     sposób to mówi?
               b)    W jakim celu zadaje pytanie w wersie dziewiątym i do kogo
                     je kieruje?
               c)    O czym świadczy ostatni wers? Jak go rozumiesz?
                                                                                         Może  jednak  są  w  dzisiejszym
          2.   Ustal, jakie znaczenie ma związek frazeologiczny włożyć                   świecie „bogacze, którzy zbiorów
               coś między bajki. W razie kłopotów skorzystaj ze słownika                 potrzebnym  udzielają”? Odszu-
               frazeologicznego.
                                                                                         kaj  w  dostępnych  ci  źródłach
          3.   Powiedz, w którym ze znanych ci znaczeń zostało użyte w ostatnim          przykłady dowodzące, że gorzkie
               wersie utworu Ignacego Krasickiego słowo bajka.                           opinie  na  temat  wad  ludzkich,
                                                                                         wyrażone przez narratora we
          4.   Czy na przestrzeni dziejów zmieniały się opinie pisarzy o ludzkich        Wstępie do bajek, można nieco
               przywarach? Powiedz, co sądzisz na ten temat.
                                                                                         „osłodzić” przykładami godnych,
               Teraz wykonaj kolejne zadania – dowiesz się, czy twoja opinia była        uczciwych,  skromnych,  sprawie-
               trafna.                                                                   dliwych zachowań.

                                                                                  37



   0717_881217_polski_kl6_cz_2_DRUK.indd   37                                                                 17.07.2019   20:21:21
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44