Page 34 - polski 6 cz2
P. 34
Mają różne zawody,
rozmaite natury,
mieszkają nad brzegiem wody
albo też wolą góry.
Ludzie
bywają
różni –
może ich to nie poróżni.
1. Nazwijcie jak najogólniej trzy różnice dotyczące ludzi, wymienione
przez podmiot liryczny w wierszu (np. łysi i rudzi – wygląd zewnętrzny).
W wierszu ludzi różni
Co – według was – można by jeszcze dopisać do tej listy?
Naszym zdaniem ludzi różni także
2. Porozmawiajcie o ostatnim zdaniu wypowiedzianym przez
podmiot liryczny.
a) Co znaczy słowo poróżnić?
b) Dlaczego różnice mogłyby poróżnić ludzi?
c) W jaki sposób można uniknąć poróżnienia?
Powtórzenie – zabieg poetycki 3. Znajdź w wierszu powtórzenia tych samych sformułowań.
polegający na wzmocnieniu Jaka jest ich funkcja? W jakim celu zostały zastosowane?
przekazu, podkreśleniu jakiejś
4. Opracujcie w grupach mapę myśli związaną ze słowem tolerancja.
myśli poprzez kilkakrotne W razie wątpliwości skorzystajcie ze słownika języka polskiego
użycie tych samych lub bardzo lub z informacji zawartych w części Więcej na temat
podobnych słów albo całych (na następnej stronie).
sformułowań.
pochodzenie
słowa
cechy osoby
tolerancyjnej
TOLERANCJA
słowo
znaczenie
przeciwstawne
32
0717_881217_polski_kl6_cz_2_DRUK.indd 32 17.07.2019 20:21:18