Page 41 - polski 6 cz2
P. 41
7. Opisz zachowania i cechy ludzi kryjące się pod maskami kruka i lisa. Wskaż przykłady ilustrujące te cechy.
8. Zastanów się i powiedz:
a) o czym świadczy wykorzystanie pomysłu Ezopa przez Ignacego Krasickiego kilkanaście wieków
później,
b) czy kruk zmądrzał po kolejnych kilku wiekach.
Napisz w zeszycie wniosek na temat aktualności spostrzeżeń, dotyczących wad ludzkich, zawartych
w bajkach.
9. O tym, że motyw kruka i lisa był podejmowany w literaturze wielokrotnie, świadczy jeszcze jedna bajka,
tym razem autorstwa Zbigniewa Lengrena. Przeczytaj ją.
Zbigniew Lengren
Kruk i lis
Siedział kruk na drzewie i ser trzymał w dziobie.
„Idzie lis – pomyślał – pewno zaraz powie,
Że mam głos prześliczny, żebym coś zaśpiewał”.
Lecz lis obojętnie przeszedł koło drzewa.
„A niech sobie – mruknął – kruk ten ser pożera,
Nie lubię krakania i nie lubię sera”.
10. Czym się różni wersja Zbigniewa Lengrena od wersji Ignacego Krasickiego oraz Jana Sztaudyngera?
11. Na czym polega dowcipny pomysł autora, by przetworzyć klasyczny utwór? Jaki w jego bajce jest kruk,
a jaki – lis?
12. Przeprowadź w punktach dowód, że Kruk i lis Ignacego Krasickiego jest bajką. Punkty zapisz w zeszycie.
12.
Więcej na temat
Bajki znali już starożytni. Jednym z najsłynniejszych antycznych bajkopi-
sarzy był Ezop, który prawdopodobnie pochodził z Frygii w Azji Mniejszej.
Przyjmuje się, że żył w VI wieku p.n.e., za panowania króla Krezusa, ale
daty jego urodzin i śmierci nie są znane. Podobno przyszedł na świat
jako niewolnik, ale został wyzwolony i nawet był doradcą władcy.
Ezopa uważa się za twórcę bajki zwierzęcej – w jego krótkich, często
złośliwych, ale pełnych humoru opowiastkach zwierzęcy bohaterowie
prezentowali różne wady i złe skłonności ludzi. Utwory Ezopa były skie-
rowane do ludzi dorosłych. Miały być przestrogą przed złem i punktem
wyjścia do refleksji, jak postępować szlachetnie i mądrze. Znalazły wielu
naśladowców w późniejszych wiekach. W Polsce entuzjastami Ezopa
byli Mikołaj Rej, Ignacy Krasicki i Stanisław Trembecki.
39
39
0717_881217_polski_kl6_cz_2_DRUK.indd 39 17.07.2019 20:21:21