Page 10 - polski 7 cz 1
P. 10
1.1 Szkoła jak dom – pierwszy dzień w siódmej klasie
(język ogólny, gwara środowiskowa, modne słowa)
Podejmij temat
Im dalej w las, Pierwsze
tym więcej Idzie jak Kaszka Idzie jak koty
po maśle.
po grudzie.
z mlekiem.
drzew. za płoty.
Przeczytaj wypowiedzi koleżanek i kole-
gów z klasy siódmej na temat nauki.
Wyjaśnij znaczenie użytych przez siód-
moklasistów związków frazeologicznych.
z Powiedz, które opinie na temat nauki cię ucieszyły, a które zmartwiły.
Wyjaśnij, dlaczego.
z Przeczytaj zamieszczony poniżej dialog. Zwróć uwagę na użyte przez
rozmówców słowa i związki wyrazowe.
W bibliotece
1
1 Lalka – powieść Bolesława Prusa, – Co to za książka? „Lalka” ? Czy to nie jest lektura w szkole średniej?
wyd. w 1890 r. – Jest, ale ostatnio podsłuchałem, jak mój starszy brat streszczał ją swoje-
mu kumplowi i z tego, co mówił, to jest kozacka książka. Pomyślałem, że ją
przeczytam i będę miał to już z bani.
– To o czym jest ta „Lalka”?
– Główny wątek jest o Wokulskim i Łęckiej. Ten typ jest kupcem i zabujał
2 crush (z ang., czyt. krasz) – zadurze- 2
nie, 'to have a crush on somebody' się w Łęckiej, ale ona go nie crashuje . Mimo że Wokulski ma dużo hajsu,
(czyt. tu hew e krasz on sambadi) – być to ta typiara dała mu kosza, bo nie był arystokratą. Potem już przestałem ich
3
zadurzonym w kimś słuchać, bo nie chciałem mieć spojlerów .
– Czaję. To musi być niezły sztos. Ale może poczekaj, aż będziesz w li-
3 spoiler (z ang. spoil – psuć, niszczyć)
– niepożądana informacja np. o szcze- ceum. Lepiej wszystko rozkminisz. To pewnie nie jest takie proste.
gółach zakończenia książki, filmu – A ty co wypożyczyłeś?
8