Page 14 - polski 7 cz 1
P. 14

1.2        Czym dom być może...  (wypowiedź na temat tekstu, synonim)




        Podejmij temat                          z  Przeczytaj tekst i opowiedz o domu z twoich marzeń.

                                            Dom. Zwykłe słowo, tłumaczone na wszystkie języki świata. Wymawiasz je co-
                                            dziennie dziesiątki razy. A jednocześnie słowo magiczne – klucz otwierający
                                            drzwi do tylu znaczeń, tylu obrazów i przeżyć, ile ludzkich istnień. Czasem rze-
                                            czywistość jest daleka od ideału, ale i wówczas dom istnieje – w naszych marze-
                                            niach i wyobraźni. Szukamy go. Wracamy do niego. Żyjemy w nim i dla niego.

                                                z  Narysujcie kredkami na kartkach formatu A4 takie domy, jakie rysowaliście,
                                                 kiedy byliście dziećmi. Następnie urządźcie miniwystawę.

                                                 a)   Poszukajcie wspólnych, najczęściej powtarzających się elementów
                                                     i rozszyfrujcie ich ukryte znaczenie.
                                                 b)   A może ktoś z was zechce opowiedzieć o swoim rysunku, przywołując
                                                     uczucia, przeżycia i myśli z okresu wczesnego dzieciństwa?

                                                z  Przygotujcie trzy samoprzylepne karteczki.
                                                 a)   Na każdej z nich zapiszcie po jednym skojarzeniu ze słowem dom.
                                                 b)   Przyklejcie na tablicy kartki, tworząc mapę myśli. Postarajcie się
                                                     pogrupować podobne skojarzenia.
                                                 c)   Na podstawie utworzonej mapy powiedzcie, jaką wizję domu mają
                                                     współcześni nastolatkowie.

                                                z  Przeczytaj fragment książki Christophera Phillipsa pt. Sokrates Café. Świeży
                                                 smak filozofii. Zwróć uwagę na to, jakie skojarzenia ze słowem dom mieli
                                                 uczestnicy spotkania w Sokrates Café.





        Christopher Phillips (czyt. kristofer   Christopher Phillips
        filips) – urodzony w 1959 r. amerykański   Sokrates Café. Świeży smak filozofii
        nauczyciel, dziennikarz, znawca
        i miłośnik filozofii. Inicjator światowego   (fragment)
        ruchu Sokrates Café (czyt. kafe), czyli
        cyklu organizowanych w bardzo       Przyszedłem za wcześnie. Jestem w jednym z budynków okazałego kompleksu
                                                                                                       1
        różnych miejscach dyskusji na ważne   mieszkalnego dla około trzystu starszych osób, w stanie Wirginia , nieopodal
        dla uczestników tematy.             miasta, gdzie spędziłem moje chłopięce lata. Nie bardzo wiem, co ze sobą po-
                                            cząć, więc snuję się po korytarzu, pod drzwiami sali, w której ma się odbyć na-
        1   Wirginia – czyt. wirdżinia, stan USA,
        położony na wschodnim wybrzeżu      sze spotkanie. Dopiero po chwili zauważam, że tuż obok mnie na ławce z mięk-
        Ameryki                             kim siedzeniem siedzi drobna, schludna kobieta o żywych, piwnych oczach.
                                               – Ty jesteś tym filozofem? – pyta, napotkawszy mój wzrok.[...]
                                               – Cóż, i tak, i nie.
                                               – W takim razie jesteś filozofem – śmieje się. Ma niemiecki akcent.
                                               – Skąd pochodzisz? – pytam.
                                               – Cóż – zaczyna, po czym robi pauzę. Teraz to ona musi się zastanowić,
                                            jak najlepiej odpowiedzieć. Wreszcie mówi:

                                       12
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19