Page 11 - polski 7 cz 1
P. 11
4
– „Opowieść wigilijną” . Oglądałem już film. To jest o gostku, któremu 4 Opowieść wigilijna – książka Char-
na chatę wbiły się duchy. lesa Dickensa (czyt. czarlsa dikensa),
– O! Super! Lubię takie klimaty. To chyba jednak oddam „Lalkę” i też wyd. w 1843 r.
wypożyczę sobie „Opowieść wigilijną”.
1. Powiedz, kim są rozmawiające osoby. Użyj dwóch argumentów,
aby uzasadnić swoją odpowiedź. Weź pod uwagę np. treść rozmowy
oraz język, jakim posługują się rozmówcy.
2. Ułóżcie słowniczek użytych w dialogu wyrazów lub związków wyrazowych,
charakterystycznych dla języka uczniów. Jeśli któregoś z nich nie znacie,
spróbujcie domyślić się jego znaczenia z kontekstu wypowiedzi.
3. Podaj nazwy przedmiotów szkolnych z języka uczniów.
Strona tytułowa pierwszego
wydania Opowieści wigilijnej
Oficjalnie mówi się: Uczniowie mówią: z 1843 r. Mimo iż powieść ma
już ponad 170 lat, nie traci
matematyka na aktualności – dotyka problemów,
z którymi również współcześnie
historia
ludzie muszą sobie radzić.
język polski W drugiej części podręcznika
poznasz fragment tego utworu.
biologia
4. Przeczytaj informacje o języku ogólnym oraz gwarze środowiskowej. Język uczniów należy
do środowiskowych odmian języka –
Język ogólny – inaczej język ogólnopolski, znany ogółowi społeczeństwa, służy mówi się o nim gwara uczniowska,
do porozumiewania się we wszystkich dziedzinach życia. Podstawowe odmiany języka żargon uczniowski.
ogólnego to język ustny i pisany.
Gwara środowiskowa używana jest głównie na co dzień przez określoną grupę
społeczną, zawodową, wiekową, towarzyską (np.: urzędników, myśliwych, uczniów, młodzież,
studentów). Od języka ogólnego odróżnia ją przede wszystkim słownictwo nazywające
wszystko to, co jest ważne dla danej grupy, z czym się codziennie styka – powoduje
to poczucie swoistej jedności, wspólnoty jej członków (np. niektórzy pragną ukryć
przekazywaną treść, nazwać specjalistyczne urządzenie, wykazać się poczuciem humoru).
Język ogólnopolski Środowiskowa odmiana języka
nogi dzika, kły dzika w gwarze łowieckiej – biegi, fajki
improwizować w gwarze aktorskiej – szyć, haftować
kopnąć wysoko piłkę w gwarze piłkarskiej – puścić lagę Ciekawe!
Korzystanie z nowych technologii, szcze-
UWAGA! Środowiskowych odmian języka można używać, gdy znajdujemy się wśród gólnie z internetu, sprawiło, że do obie-
użytkowników konkretnej odmiany (np. uczeń wśród uczniów). Posługujemy się wtedy gu weszło wiele słów, których znaczenie
potoczną odmianą polszczyzny, czyli codzienną, mniej staranną, ale komunikatywną. zrozumieją tylko ich użytkownicy, np.:
W sytuacjach bardziej oficjalnych należy używać starannej odmiany języka polskiego apka, stream (czyt. strim), dać suba, ha-
i form zrozumiałych przez ogół Polaków. shtag, trolować.
9