Page 109 - polski 7 cz 2
P. 109

5.   Powiedz, kim jest podmiot liryczny w wierszu Leśmiana. Przytocz
              odpowiednie fragmenty.


          6.   Porozmawiajcie o sposobie, w jaki Bolesław Leśmian nawiązał do dzieła
              Jana z Czarnolasu. Co stanowi punkt wspólny Trenów oraz Urszuli
              Kochanowskiej, a co je różni?


          7.   Treny Jana Kochanowskiego ukazują rozpacz ojca po stracie córki.
              W wierszu Bolesława Leśmiana otrzymujemy obraz Urszulki w niebie.
              Przeanalizujcie przedstawioną sytuację.

              a)   Jakie warunki stworzył Urszuli Bóg?
              b)   Jak się w nich czuje dziewczynka?
              c)   Czego tak naprawdę oczekuje? Co o jej stanie mówi ostatni dwuwers?


          8.   Na czym polega swoiste podobieństwo między stanem ojca, znanym
              z Trenów, i stanem Urszulki, przedstawionym w wierszu Bolesława
              Leśmiana? Co powiecie o uczuciach ojca do dziecka i dziecka do rodziców?


          9.   W utworze, którego podmiotem lirycznym jest dziecko, pojawia się dziecięcy
              (naiwny) punkt widzenia. Kim jest Bóg w oczach Urszuli? Czym jest dla niej
              niebo i „sen wieczny”?

          10.  Czy w formie wiersza Leśmiana kryje się nawiązanie do Trenów? Porównaj
              rytm utworów (liczbę sylab, miejsce średniówki) oraz układ rymów.


          11.   Porównajcie sposób przedstawienia zdarzeń związanych ze śmiercią
              Urszuli Kochanowskiej w dziełach Jana Matejki oraz Bolesława Leśmiana.
              Opracujcie w zeszycie tabelkę, biorąc pod uwagę m.in. temat, postacie,
              sposób obrazowania.


                                                            Wiersz Bolesława
                                    Obraz Jana Matejki
                                                                Leśmiana
                                                                                     Znajdź inne dzieło inspirowane śmier-
                podobieństwa
                                                                                     cią Urszuli Kochanowskiej, rozpaczą
                                                                                     ojca lub cyklem Trenów sprzed wieków.
                  różnice
                                                                                     Przedstaw je w zeszycie.
          12.   Jak myślisz, jak powstała nazwa własna Czarnolas? Wskaż wyrazy
              podstawowe, od których utworzono ten rzeczownik.

          Wyrazy pochodne, które powstały od więcej niż jednego wyrazu podstawowego,
          nazywamy wyrazami złożonymi (np. deskorolka od wyrazów deska i rolka, naszyjnik
          od wyrażenia przyimkowego na szyi).
          Wyróżniamy trzy sposoby tworzenia wyrazów złożonych:
          •   złożenia powstają przez połączenie podstaw słowotwórczych za pomocą wrostków:
             -o-, -i- lub -y- (np. grzyb-o-branie, pas-i-brzuch),
          •   zrosty powstają przez połączenie podstaw słowotwórczych bez udziału formantu
             wewnętrznego – następuje „zrośnięcie się” co najmniej dwóch wyrazów (np. Białystok,
             zmartwychwstanie),
          •   zestawienia to efekt połączenia (ale zapisywanego oddzielnie) co najmniej dwóch
             słów, które stanowią nierozerwalną całość znaczeniową (np. Morze Bałtyckie, biały
             kruk) – nie należy ich wymieniać, przestawiać kolejności wyrazów czy też dodawać
             do nich innego wyrazu.

                                                                                   107
   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114