Page 46 - polski 7 cz 2
P. 46
5.10 Po co to mówisz (funkcje języka w komunikacji, imiesłów przysłówkowy
współczesny i uprzedni, imiesłowowy równoważnik zdania)
Podejmij temat
Przyjrzyj się ilustracji i postaraj się usta-
lić cel tej samej wypowiedzi w różnych
sytuacjach, przedstawionych na rysun-
kach. Wybierz właściwe wyrazy spośród
podanych: ostrzeżenie, informacja, na-
wiązanie rozmowy, pokazanie własnych
emocji.
z Przeczytaj tekst o języku w komunikacji autorstwa blogerki Dagmary
Małgorzaty i zwróć uwagę na to, jak język wpływa na nasz wizerunek.
Dagmara Małgorzata
Język i kultura w komunikacji
„Zmień swoje słownictwo, a zmienisz swoje życie”
To, w jaki sposób mówimy, wpływa na to, jak jesteśmy odbierani. Warto popracować nad tym, jakim językiem ko-
munikujemy się z otoczeniem. W sytuacjach zawodowych czy bardziej formalnych staramy się zawsze wypaść trochę
lepiej, więc używamy innych słów niż na co dzień, przykładamy wagę do tego, jakimi słowami operujemy w trakcie
takich rozmów. Niestety w tych codziennych sytuacjach język, jakim się posługujemy, pozostawia wiele do życzenia.
Przez co komunikacja z bliskimi nam ludźmi bywa niechlujna i nieciekawa, a taki sposób porozumiewania się nie
wpływa dobrze na nasze relacje.
W komunikacji interpersonalnej [tj. pomiędzy ludźmi] najważniejszy jest kontekst. Inaczej będziemy rozmawiać
z babcią, inne słowa dobierzemy do opowiedzenia tej samej historii, rozmawiając z kolegą, a jeszcze inaczej będziemy
rozmawiać z rodzicami. Mimo że wszystkie te rozmowy zawierają się w komunikacji interpersonalnej, to kontekst będzie
trochę inny. [...] Kontekst jest więc związany z poziomem naszej relacji z drugą osobą i wpływa na dobór słownictwa.
Jeśli chcemy sprawić, by mimo tego, że rozmawiamy z kimś bliskim, mówić sensowniej i dobierać sensowniejsze słowa,
musimy mieć świadomość znaczenia wypowiadanych słów.
44