Page 48 - polski 7 cz 2
P. 48

1.   Od czego – zdaniem autorki – zależy forma języka, którą się posługujemy?

        2.   Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, które autorka zawarła w ostatnim zdaniu tekstu? Uzasadnij swoje zdanie.

        3.   Zapoznaj się z definicją komunikacji. Zwróć uwagę na funkcje tekstów formułowanych przez nadawcę.


          Podczas komunikowania się nadawcy tekstu z jego odbiorcą na pierwszym planie mogą się znaleźć różne elementy:
          – rzeczywistość, o której mówi, np. Pociąg odjeżdża o piętnastej – nadawca przede wszystkim informuje, powiadamia o czymś
          (jego tekst ma więc funkcję informacyjną);
          – sam nadawca tekstu, np. Ojej, jestem już spóźniony! – nadawca podkreśla własne uczucia, określa stan emocjonalny (tekst ma
          funkcję ekspresywną);
          – odbiorca tekstu, np. Uważaj, spóźnisz się na pociąg! – nadawca oddziałuje na postawę odbiorcy, np. ostrzega, zachęca
          (to funkcja impresywna wypowiedzi);
          – kontakt między nadawcą a odbiorcą, np. Jedziemy tym samym pociągiem. Do widzenia. – mówi, aby nawiązać rozmowę,
          podtrzymać ją lub zakończyć (funkcja fatyczna).
          W niektórych sytuacjach nadawca może szczególnie postarać się, aby tekst miał piękną formę, np. wierszowaną, z użyciem
          środków stylistycznych, i to dla niego jest najważniejsze. Mówi się wtedy o funkcji poetyckiej tekstu. Bardzo rzadko w swojej
          wypowiedzi nadawca zwraca uwagę na sposób używania języka polskiego (funkcja metajęzykowa), np. Pani świetnie formułuje
          zdania złożone.



        4.   Określ, jaki cel chciał osiągnąć nadawca w każdym z poniższych zdań. Nazwij ich funkcje językowe.
            Ależ mi się podobał ten film.
            Musisz obejrzeć to dzieło sztuki.
            Film Przygoda w górach wyświetlają w kinie „Kameleon”.
            Proszę się poczęstować chrupkami.
            Mówi się motoru, a nie motora.

        5.   Ułóż zdania tak, aby wyeksponować wskazane cele: wydać polecenie, zawiadomić o czymś, pokazać swoje
            rozgoryczenie, nawiązać rozmowę na przystanku.

        6.   Określ, w jakiej funkcji użyto podanych wypowiedzeń. Zwróć uwagę na podkreślone wyrazy. Od jakich wyrazów zostały
            one utworzone?
            Wróciwszy do domu, położył się spać.
            Siedząc w jednym pokoju, możemy sobie mówić po imieniu.
            Byłem przerażony, widząc, jak to robisz!

        Imiesłowy przysłówkowe to nieodmienne (podobnie jak przysłówki – stąd nazwa) formy czasowników. Używamy ich w zdaniach
        złożonych.
        Wyróżnia się imiesłowy przysłówkowe:
        a)     współczesne (np. śpiąc, mówiąc). Tworzy się je od czasowników niedokonanych: iść (idą) – id + ąc (idąc) i stosuje w zdaniach, które
            informują o czynnościach przebiegających w tym samym czasie, np. Idąc ulicą, Ania rozmawiała przez telefon lub Ania szła ulicą,
            rozmawiając przez telefon.
        b)     uprzednie (np. zjadłszy, zaśpiewawszy). Tworzy się je od czasowników dokonanych: zdjąć (zdjął) – zdją + wszy (zdjąwszy); usiąść
            (usiadł) – usiad + łszy (usiadłszy). Stosuje się je w zdaniach informujących o czynnościach, z których jedna (wyrażona imiesłowem
            uprzednim) odbyła się wcześniej niż druga (wyrażona czasownikiem osobowym), np. Zdjąwszy płaszcz, usiadł wygodnie w fotelu.

        7.   Jaką funkcję pełni podany wyżej tekst? Przyjrzyj się dokładnie formom imiesłowów uprzednich i uzupełnij w zeszycie
            poniższą definicję.
            Cząstkę -wszy dodajemy wtedy, gdy temat czasownika zakończony jest na....., np. zmiąwszy, napiwszy się.
            Jeżeli temat....., np. zbladłszy, spadłszy, dodajemy cząstkę..... .

                                       46
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53