Page 51 - polski 7 cz 2
P. 51
2. Za chwilę będziecie pracować metodą hipotezy interpretacyjnej. Podzielcie Pomoc
się na grupy i wykonajcie następujące polecenia:
Słownictwo przydatne do sformułowa-
a) Przeczytajcie fraszkę Jana Kochanowskiego jeszcze raz. Po lekturze nia głównej myśli utworu:
utworu każdy z was zapisze na kartce hipotezę interpretacyjną • Wiersz mówi o...
– jedno zdanie, będące odpowiedzią na pytanie: czego dotyczy • Sądzę, że poeta...
główna myśl utworu? Możecie skorzystać ze słownictwa • Moim zdaniem tekst wiersza...
zamieszczonego w Pomocy.
b) Odczytajcie kolejno swoje hipotezy interpretacyjne, a sekretarz zapisze • Wiersz odczytałbym jako...
je na oddzielnej kartce. Usuńcie hipotezy, które się powtarzają. • Wiersz jest symbolem...
c) Otrzymaliście zestaw hipotez – obraz odbioru tekstu wiersza przez • Wiersz jest wyrazem...
waszą grupę. Kolejny krok to wykazanie słuszności hipotez przez ich • Wiersz nawiązuje...
autorów. Uwaga! Każdy sąd musi być poparty fragmentem utworu. • Tematem wiersza jest...
Możecie skorzystać z Pomocy znajdującej się obok zadania.
Słownictwo przydatne do formułowa-
nia argumentów:
• Tak sądzę na podstawie następują-
cych fragmentów (zdań, słów)...
• Przekonują mnie do tego
następujące metafory (porównania,
epitety itp.)...
• Najbardziej znacząca dla
zrozumienia przesłania wiersza jest
kompozycja...
• Uzasadnieniem mojej hipotezy
są obrazy poetyckie zawarte
w wierszu...
• Taką interpretację opieram na...
• Mój sąd potwierdzają...
Jan Piotr Norblin, Marionetki, ok. 1780
Obejrzyj reprodukcję dzieła sztuki i powiedz, jak obraz nawiązuje do treści fraszki
Kochanowskiego.
49