Page 8 - polski 7 cz 2
P. 8
5.1 Czego potrzeba człowiekowi? (budowa wiersza)
Podejmij temat z Zastanów się i odpowiedz na pytanie zawarte w tytule rozdziału. Napisz,
czego ty w życiu potrzebujesz najbardziej.
z Co dla was jako uczniów siódmej klasy ma największą wartość w życiu?
Ułóżcie wspólnie piramidę wartości, na górze zapiszcie to, co jest
najistotniejsze.
z Przeczytajcie wiersz Jana Sztaudyngera. Zwróćcie uwagę na to,
co dla autora jest najważniejsze. Czy mówi otwarcie o tym, co ceni w życiu
swoim i innych?
Jan Sztaudynger (1904–1970) – poeta, Jan Sztaudynger
tłumacz, satyryk oraz specjalista Ach, nie wadziłem się z Bogiem
1
w dziedzinie teatru lalkowego. Pisał
przede wszystkim humorystyczne Ach, nie wadziłem się z Bogiem
fraszki, a także teksty dla dzieci.
I nigdy nie będę się wadzić,
Jeśli pozwoli mi zboże
Wraz z wiatrem szumiącym gładzić.
Jeśli pozwoli się wsłuchać
Na wiosnę albo jesienią
W najcudowniejszy poemat,
W potok spieniony pieśnią...
Biedna, cierpiąca ludzkości,
Nie będę twym rzecznikiem ,
2
Jan Sztaudynger Bom przekupiony majem,
Czereśnią i słowikiem.
1. Kim jest podmiot liryczny, a kim adresat wypowiedzi lirycznej?
Do kogo i jakimi słowami zwraca się podmiot liryczny w sposób
bezpośredni? O czym mówi?
2. Wskaż w wierszu apostrofę i wyjaśnij jej funkcję. Podaj kilka utworów
1 wadzić się – spierać się, kłócić się literackich, poznanych w poprzednich klasach, w których pojawił się ten
2 rzecznik – ktoś występujący w czyimś środek stylistyczny.
imieniu, w obronie kogoś lub czegoś
3. Dlaczego podmiot liryczny odmawia bycia „rzecznikiem cierpiącej
ludzkości”? Czym został „przekupiony” i przez kogo?
4. Co podmiot liryczny ceni w życiu najbardziej? Zgadzasz się z nim?
5. Przeczytaj teraz wiersz Kazimierza Przerwy-Tetmajera i spróbuj powiedzieć,
w jaki sposób ten tekst koresponduje z utworem Jana Sztaudyngera.
6