Page 8 - polski 7 cz 2
P. 8

5.1        Czego potrzeba człowiekowi?  (budowa wiersza)




        Podejmij temat                          z  Zastanów się i odpowiedz na pytanie zawarte w tytule rozdziału. Napisz,
                                                 czego ty w życiu potrzebujesz najbardziej.
                                                z  Co dla was jako uczniów siódmej klasy ma największą wartość w życiu?
                                                 Ułóżcie wspólnie piramidę wartości, na górze zapiszcie to, co jest
                                                 najistotniejsze.
                                                z  Przeczytajcie wiersz Jana Sztaudyngera. Zwróćcie uwagę na to,
                                                 co dla autora jest najważniejsze. Czy mówi otwarcie o tym, co ceni w życiu
                                                 swoim i innych?




        Jan Sztaudynger (1904–1970) – poeta,        Jan Sztaudynger
        tłumacz, satyryk oraz specjalista           Ach, nie wadziłem  się z Bogiem
                                                                            1
        w dziedzinie teatru lalkowego. Pisał
        przede wszystkim humorystyczne      Ach, nie wadziłem się z Bogiem
        fraszki, a także teksty dla dzieci.
                                            I nigdy nie będę się wadzić,
                                            Jeśli pozwoli mi zboże
                                            Wraz z wiatrem szumiącym gładzić.


                                            Jeśli pozwoli się wsłuchać
                                            Na wiosnę albo jesienią
                                            W najcudowniejszy poemat,
                                            W potok spieniony pieśnią...

                                            Biedna, cierpiąca ludzkości,
                                            Nie będę twym rzecznikiem ,
                                                                      2
        Jan Sztaudynger                     Bom przekupiony majem,
                                            Czereśnią i słowikiem.



                                            1.   Kim jest podmiot liryczny, a kim adresat wypowiedzi lirycznej?
                                                 Do kogo i jakimi słowami zwraca się podmiot liryczny w sposób
                                                 bezpośredni? O czym mówi?

                                            2.   Wskaż w wierszu apostrofę i wyjaśnij jej funkcję. Podaj kilka utworów
        1   wadzić się – spierać się, kłócić się  literackich, poznanych w poprzednich klasach, w których pojawił się ten
        2   rzecznik – ktoś występujący w czyimś   środek stylistyczny.
        imieniu, w obronie kogoś lub czegoś
                                            3.   Dlaczego podmiot liryczny odmawia bycia „rzecznikiem cierpiącej
                                                 ludzkości”? Czym został „przekupiony” i przez kogo?

                                            4.   Co podmiot liryczny ceni w życiu najbardziej? Zgadzasz się z nim?

                                            5.   Przeczytaj teraz wiersz Kazimierza Przerwy-Tetmajera i spróbuj powiedzieć,
                                                 w jaki sposób ten tekst koresponduje z utworem Jana Sztaudyngera.

                                        6
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13