Page 99 - polski 8 cz1
P. 99

Francisco Goya, 3 maja 1808. Rozstrzelanie powstańców madryckich, 1814



          1.   Przeanalizuj dzieło Goi, odpowiadając na poniższe pytania.
              a)   Co malarz przedstawił na pierwszym planie, a co na planach dalszych?
              b)   W jaki sposób twórca uzyskał dynamizm sceny?
              c)   Co może symbolizować postać w jasnej koszuli z podniesionymi rękami? Kogo przypomina? Weź pod uwagę
                   charakterystyczny sposób rozłożenia rąk bohatera.
              d)   Jak przedstawiono skazanych, a jak – pluton egzekucyjny? Zwróć uwagę, że widać tylko twarze powstańców,
                   o indywidualnych rysach, natomiast sylwetki żołnierzy są niemal jednakowe.
              e)   Jakich kolorów użył malarz do oddania dramatycznych wydarzeń? Na czym polega zastosowany kontrast
                   barwny? Zaobserwuj, jak artysta rozłożył światło na obrazie.
              f)   Co przesądza o antywojennej wymowie obrazu?

          2.   Porozmawiajcie o tym, dlaczego dzieła malarskie stają się szczególnymi kronikami dramatycznych zdarzeń.
              Co wpływa na to, że zyskują kronikarskie znaczenie?


          3.   Znajdź w dostępnych źródłach obraz będący świadectwem dramatycznego wydarzenia z historii Polski. Przedstaw go
              kolegom z klasy, prezentację uzupełnij koniecznymi informacjami i komentarzem.

                                                                                   97
   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104